Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X

Wie goed tussen de lijntjes door had gelezen wist al dat John Deere gebruik gaat maken van SCR-technologie. Beter bekend als AdBlue. Nu heeft de Amerikaanse fabrikant officieel hun strategie, om de nieuwe emissie eisen te behalen, naar buiten gebracht.

Om de interim Tier 4/Stage III B te halen gebruikte John Deere als enige het EGR (Exhaust Gas Recirculation) systeem bij trekkers boven de 73 kW (100 pk). Hierbij worden uitlaatgassen gekoeld, en in de motor teruggevoerd. Deere’s systeem bestaat verder uit een DOC (Diesel Oxidation Catalyst) en DPF (Diesel Particulate Filter). Vanaf 2014 komt daar nu ook een SCR (Selective Catalytic Reduction) systeem bij. Ofwel, AdBlue.

Vanaf 2014 moeten alle trekkers met een vermogen van 130 kW (174 pk) of hoger voldoen aan de Tier 4 normering. Vanaf 2016 moeten alle trekkers aan deze norm voldoen. Omdat Deere al gebruik maakt van uitlaatgasrecirculatie en een roetfilter kan het naar eigen zeggen het AdBlue verbruik laag houden. Voordeel  is dat een kleinere AdBlue tank nodig is.

 

Gerelateerde artikelen