Favoriet

Blog

Lichtgewicht

Een loopmaaier is een loopmaaier. Wat valt daaraan te testen?
Die vraag kregen we veel om de oren, maar niet terecht.

Een loopmaaier is een loopmaaier. Wat valt daaraan te testen?
Die vraag kregen we veel om de oren, maar niet terecht.

Verschillen zie je namelijk pas als je machines naast elkaar zet. Dat is ook bij loopmaaiers het geval. Dan blijkt dat naast verschillen in bediening het gewicht een doorslaggevende rol speelt. Met de 71 kg van de John Deere en de 68 kg van de Honda verander je niet maar zo van richting. Bij het manoeuvreren hindert veel gewicht. Met de 57 kg van de Solo daarentegen is het lichtvoetig maaien. Ook de brede en grote banden dragen daaraan bij. Je rondt met gemak bomen en perken zonder dat je de voorwielen van de grond hoeft te tillen. Met de Honda en de John Deere werk je het liefst rechtuit met lange slagen. Dat is wel iets om bij de aankoop – ook van andere merken – bij stil te staan. Nu zie ik u denken ‘en de kwaliteit van de maaier dan?’ Ja, de Honda en de John Deere ogen met hun robuuste maaidek degelijker dan de Solo. Misschien zie je na een paar jaar maaien verschillen. Maar wat dan nog? Als je al die tijd licht en luchtig gemaaid hebt en zonder tegenzin, waar praten we dan over?

De kunststof accuversie van Ego, die we terloops in de test meenamen, gaat wat dat betreft nog een stap verder. Op grond van zijn uiterlijk neem je hem nauwelijks serieus. Maar in het maaien doet hij niet onder voor de even brede benzineversies en qua gewicht komt hij maar aan 38 kg. Daarmee manoeuvreer je soepel om elk obstakel. Op grond daarvan durf ik te voorspellen dat er voor professionele acculoopmaaiers een gouden toekomst is weggelegd. Licht ligt ons tenslotte allen, ook zonder ophef.

Gerelateerde artikelen