Favoriet

Bedrijfsnieuws

CNH Industrial wil groeien door overnames

CNH Industrial, het moederbedrijf van Case IH en New Holland, is op overnamepad. Dat staat in een nieuw strategisch plan van het bedrijf, zegt CEO Hubertus Mühlhäuser. Tegelijkertijd wil het de verschillende trekkermerken meer van elkaar laten verschillen.

CNH Industrial, het moederbedrijf van Case IH en New Holland, is op overnamepad. Dat staat in een nieuw strategisch plan van het bedrijf, zegt CEO  Hubertus Mühlhäuser. Tegelijkertijd wil het de verschillende trekkermerken meer van elkaar laten verschillen.

Mühlhäuser is sinds september vorig jaar in dienst getreden van CNH Industrial. Sinds die tijd werkt hij aan een nieuw strategisch plan. De afgelopen jaren was dat plan vooral gericht op de zogenoemde organische groei, waarbij het bedrijf groeide door de bestaande bedrijfsonderdelen te laten groeien.

(tekst loopt door onder bericht)

Shortliners

Natuurlijk is organische groei nog steeds belangrijk maar, zo geeft Mühlhäuser aan, het bedrijf zal de komende maanden ook extern groeien. “We zijn op jacht”, zegt de CEO. “Er is nog steeds een consolidatie gaande in onze industrie. We willen extern groeien. We zullen bedrijven overnemen. En dat zal op alle gebieden het geval zijn. Er zijn nog heel veel shortliners die goed bij ons passen.” Deze shortliners zijn fabrikanten die slechts een machinelijn bouwen of zich richten op een bewerking. “We sluiten niets uit. Alles kan. We moeten de gaten in ons aanbod opvullen. Dat kan met machinebouwers, maar kan ook met bedrijven in andere sectoren.” Informatietechnologie is een van die sectoren.  Het zou ook kunnen betekenen dat het Case IH aanbod wordt uitgebreid met landbouwmachines, net zoals dat bij New Holland gebeurde door de overname van Kongskilde.

Differentiëren

Tegelijkertijd zal het strategisch plan duidelijk maken hoe de verschillende merken gepositioneerd worden. Daarbij is nu al duidelijk dat de merken Case IH, New Holland en Steyr meer gedifferentieerd zullen worden. De verschillen tussen de merken worden dus groter. Niet alleen wat uiterlijk betreft, zoals nu nog regelmatig het geval is, maar ook wat technologie betreft. “We kunnen door middel van de techniek, nog veel meer differentiëren”, zegt Mühlhäuser.