<< Vraagbaak

De weerstand en het koppel

In het januarinummer van LandbouwMechanisatie staat een artikel over de 9-serie van Deutz-Fahr. In de tekst bij de vermogen- en koppelcurves is de term ‘weerstand’ mij niet duidelijk. Is dat hetzelfde als koppelstijging?

De weerstand die een motor biedt tegen terugzakken in toeren wordt uitgedrukt in de koppelstijging. Dat is het verschil tussen het koppel (in dit geval zo’n 1.000 Nm) bij nominaaltoerental (2.100) en het maximumkoppel van 1.370 Nm bij 1.600 omw/min. De stijging is in dit geval 37 procent bij een daling in toeren van 24 procent. Grip op die weerstand krijg je door het percentage koppelstijging te delen door het percentage toerendaling. In dit geval (37/24=) 1,54. Hoe hoger dat getal is, hoe hoger de vechtlust van de motor.

Vanaf het punt van 1.600 toeren naar beneden blijft het koppel bij de 9-serie onverminderd hoog tot zo’n 1.200 omw./min. Volgens de definitie is in dat traject geen sprake van koppelstijging. Maar omdat het toerental daalt terwijl het koppel hoog blijft, ervaart de chauffeur een sterke weerstand tegen ‘smoren’. Ook onder de 1.200 toeren houdt de 7,8 liter Deutz zescilinder van de 9340 het koppel nog hoog.

Vraagbaak

Interessant? Deel dit via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Stuur mij maandelijks Mechaman bedrijfsnieuws
E-mail:

Geef een reactie