<< Vraagbaak

Een lager toerental staat vaak centraal bij brandstofbespaaradviezen. Klopt dit altijd?

Dat klopt als geen aftakasvermogen wordt gevraagd en de trekker voldoen­de vermogen heeft om op te schakelen. Zo kun je de prestatie per uur gelijk houden en daalt het brandstofverbruik per hectare. Als je bij aftakaswerk met een genormaliseerd toerental (540 of 1.000 toeren) vermogen over hebt, schakel je de spaar-aftakas in en schakel je een versnel­ling op. Ook dan bespaar je brandstof.

Als de motor daarentegen bij het lagere eco-toerental vrijwel vol wordt belast, is opschakelen niet mogelijk. Het specifiek verbruik (in g/kWh) daalt dan weliswaar, maar de bewerking kost meer tijd, doordat de trekker met lagere toerental langzamer rijdt. En dus is het maar zeer de vraag of het brandstofverbruik van de trekker per hectare ook lager wordt.

Samenvattend kun je stellen dat het terugdringen van het brandstofverbruik door vermindering van het toerental pas resultaat heeft als je na het opschakelen weer de oorspronkelijke werk­snelheid kunt halen.

Interessant? Deel dit via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Stuur mij maandelijks Mechaman bedrijfsnieuws
E-mail:

Geef een reactie