<< Vraagbaak

Hoe komt het dat een trekker meer diesel verbruikt dan voorgaande jaren bij het ploegen?

‘Mijn trekker verbruikt bij het ploegen veel meer diesel dan in voorgaande jaren. Ook is er sprake van slip, terwijl ik niet dieper ploeg. Hoe komt dat?’

Een hoger dieselverbruik wordt vaak veroorzaakt door tekortkomingen aan de ploeg en aan de trekker-/ploegcombinatie. De moderne trekker heeft een hefinrichting met trekweerstandsregeling die werkt via elektronische meetpennen van de trekstangen. Bij veel weerstand krijgt de hefinrichting een signaal en wordt de ploeg over een kleine afstand opgetild. Het gewicht van de ploeg en de grondbalken zorgen voor extra trekkracht op de achterbanden.

Voor het optimale effect moet de ploeg een goede treklijn hebben. De voorbanden van de trekker moeten in de voor blijven als je het stuur loslaat. Lukt dat niet dan wringt de ploeg achter de trekker en ook dat vraagt extra brandstof.

Versmering

Dan de ploeg zelf. Als de ploegscharen aan de onderkant zijn afgesleten, dan wil de schaar moeilijk de grond in. Bovendien blijft die onderkant in contact met de ploegvoor. Dat veroorzaakt niet alleen versmering, maar vraagt ook extra trekkracht en dus brandstof.

Zorg daarom voor scharen, waarvan in een horizontale situatie de punt dieper staat dan het zoolijzer (ondergreep). Verder moeten de scharen zo scherp zijn geslepen, dat tijdens het ploegen alleen de schaarpunt contact heeft met de ondergrond (vrijloophoek). Door de drang dieper te willen werken, wordt de trekweerstandsregeling en daarmee de combinatie trekker/ploeg optimaal aan­gestuurd.

Interessant? Deel dit via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Stuur mij maandelijks Mechaman bedrijfsnieuws
E-mail:

2 Reacties op Hoe komt het dat een trekker meer diesel verbruikt dan voorgaande jaren bij het ploegen?

  1. J Glas schreef:

    Geachte M,
    Ik denk dat dit een heel andere oorzaak heeft namelijk, doordat de oogst machines groter en zwaarder zijn geworden.

  2. Arjan schreef:

    In aanvulling van wat Mechaman stelt:
    Ik ga ervan uit dat je dezelfde trekker/ploeg combinatie gebruikt.
    1. Afgelopen voorjaar was qua grondbewerking door het uitblijven van vorst een zwaar jaar.
    2. Ik relateer het brandstofverbuik deels aan het optreden van slip: Hoe is je bandenspanning, slijtage van banden, merk/type band??
    3. De hoeveelheid frontgewichten is cruciaal voor het verbruik tijdens ploegen.
    4. Is je rijsnelheid net zo hoog? de weerstand stijgt exponentieel met het stijgen van de snelheid, maw 2 keer zo hard rijden vraagt 4 keer zoveel trekkracht.
    5. Conditie van je trekker. Hoe is het gesteld met je luchtfilters, verstuivers/injectoren, klepspeling? Bij sommige tractoren maakt dit een wereld van verschil, zeker in deellast. informeer bij je dealer naar de “bekende” punten. Van sommige tractoren is bekend dat na een bepaald aantal draaiuren de verstuivers getest/afgesteld/vervangen moeten worden voor optimale inspuiting van brandstof.
    Kortom, veel factoren, veel variabelen grote verschillen.

Geef een reactie