<< Vraagbaak

Hoe komt het dat een trekker meer diesel verbruikt dan voorgaande jaren bij het ploegen?

‘Mijn trekker verbruikt bij het ploegen veel meer diesel dan in voorgaande jaren. Ook is er sprake van slip, terwijl ik niet dieper ploeg. Hoe komt dat?’

Een hoger dieselverbruik wordt vaak veroorzaakt door tekortkomingen aan de ploeg en aan de trekker-/ploegcombinatie. De moderne trekker heeft een hefinrichting met trekweerstandsregeling die werkt via elektronische meetpennen van de trekstangen. Bij veel weerstand krijgt de hefinrichting een signaal en wordt de ploeg over een kleine afstand opgetild. Het gewicht van de ploeg en de grondbalken zorgen voor extra trekkracht op de achterbanden.

Voor het optimale effect moet de ploeg een goede treklijn hebben. De voorbanden van de trekker moeten in de voor blijven als je het stuur loslaat. Lukt dat niet dan wringt de ploeg achter de trekker en ook dat vraagt extra brandstof.

Versmering

Dan de ploeg zelf. Als de ploegscharen aan de onderkant zijn afgesleten, dan wil de schaar moeilijk de grond in. Bovendien blijft die onderkant in contact met de ploegvoor. Dat veroorzaakt niet alleen versmering, maar vraagt ook extra trekkracht en dus brandstof.

Zorg daarom voor scharen, waarvan in een horizontale situatie de punt dieper staat dan het zoolijzer (ondergreep). Verder moeten de scharen zo scherp zijn geslepen, dat tijdens het ploegen alleen de schaarpunt contact heeft met de ondergrond (vrijloophoek). Door de drang dieper te willen werken, wordt de trekweerstandsregeling en daarmee de combinatie trekker/ploeg optimaal aan­gestuurd.

Interessant? Deel dit via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Stuur mij maandelijks Mechaman bedrijfsnieuws
E-mail:

2 Reacties op Hoe komt het dat een trekker meer diesel verbruikt dan voorgaande jaren bij het ploegen?

Geef een antwoord