<< Vraagbaak

LT of HT, wat is het verschil?

In de bandentabellen komt een lezer de aanduidingen LT en HT tegen en vraagt zich af: ‘Wat moet ik met die aanduidingen?’

Banden zijn de schakel tussen de trekker en de grond. Ze moeten lasten dragen en trekken. Je moet de grond daarbij niet verdichten, want dan groeit er niets meer. Je wilt maximaal presteren, dus tijdens het werk niet te veel ‘loos’ rijden. Bij de bandenkeuze zijn de grafieken of tabellen met het draagvermogen gerelateerd aan bandenspanning en rijsnelheid belangrijke hulpmiddelen. De fabrikanten hebben in hun documentatie het draagvermogen bij 10 km/h opgenomen bij twee toepassingen. Bij de eerste levert de trekker weinig koppel op de aandrijfas en moet de band dus vooral een last dragen. Die last mag dan bepaald worden volgens LT (Low Traction). Een 600/65R38 band mag bij 1,6 bar een last van 4.910 kg dragen. Bij dat draagvermogen zakt de band dieper in en komen er meer nokken tegelijk in de grond. Zet je dan een hoog koppel op de band, dan zijn niet de nokken, maar de wangen van de band of de ‘verbinding’ tussen de hiel van de band en de velg de zwakke schakel. In beide gevallen betekent te grote overbelasting een lekke band. Sneller rijden dan 10 km/h houdt in dat de banden diep plooien en (te veel) warmte gaan ontwikkelen. Met alle gevolgen van dien.

Bij de tweede toepassing bij normale werkzaamheden moeten de banden veel trekkracht (High Traction = HT) overbrengen en veel draagvermogen. Als je jezelf met de beladen trekker ook nog snel wilt verplaatsen, is de band ook weer de kwetsbare schakel in de keten. Bij hoge snelheid zijn de piekbelastingen (inveren) groter dan bij 10 km/h. Ook volgen de plooiingen elkaar sneller op. Verminder je de belasting, dan plooien de wangen minder diep, ontwikkelen ze dus minder warmte en ook de kans op slip wordt wat groter. Op het eerste gezicht is dat vervelend, maar het vermindert de kans op schuiven van de band in de velg. De belasting van diezelfde bandenmaat bij 1,6 bar is nog steeds ruim 3.900 kg. Voldoe je aan deze eisen, dan mag je met dezelfde bandenspanning en belasting ook 30 km/h rijden. Ondanks het verlies van ruim 1.000 kg draagvermogen, kun je bij de bandenkeuze het best uitgaan van 30 km/h en de bij 1,6 bar passende belasting. Dan moet je dus wel een keer extra rijden.

Interessant? Deel dit via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Stuur mij maandelijks Mechaman bedrijfsnieuws
E-mail:

Geef een reactie