<< Vraagbaak

Neemt een drieasser waarvan alleen de achteras meestuurt een ruimere bocht?

‘Vorig jaar kochten wij een drieassige 24-tons kieper van Delaplace, waarvan de voorste en achterste as is gestuurd. In Frankrijk wordt dezelfde kieper uitsluitend verkocht met alleen de achterste as gestuurd. We hebben een kleinere kieper van dit merk met twee assen waarvan de achterste gestuurd is. Deze komt redelijk nauwkeurig achter de trekker aan, omdat naar ons gevoel de achterste as de kieper naar buiten stuurt. Bij de drieasser lijkt het erop dat de voorste wielen bij het draaien onmiddellijk de binnenbocht nemen. Dat is vervelend bij het in- of uitdraaien van een dam. Neemt een drieasser waarvan alleen de achteras meestuurt een ruimere bocht?
Johan van Nieuwenhuijzen, Melissant

De kans dat de Franse uitvoering met alleen de achterste as gestuurd iets ruimer de bocht neemt (dus voor het gevoel beter het spoor van de trekker volgt), is inderdaad aanwezig. Als de voorste twee assen niet sturen, ligt het denkbeeldige draaipunt tussen die beide assen. De wielen van de derde as passen zich daarbij aan. In de situatie met de voorste en de achterste gestuurd, ligt het draaipunt op de middelste as. De voorste en de achterste wielen passen zich daar al sturend bij aan. Het draaipunt ligt dus wat verder naar achteren dan bij de variant met alleen de achterste as gestuurd. Daardoor komt de kieper bij een bocht inderdaad wat meer binnendoor, maar groot is dat verschil niet. Het betere gevoel bij de tweeasser komt vooral doordat deze in zijn geheel korter is, waardoor hij zich beter ‘spoorvolgend’ gedraagt dan de langere drieasser. De reden dat in Nederland bij een drieasser vaak de keuze op twee gestuurde assen valt, heeft vooral te maken met transport en manoeuvreerwerk op verharde ondergrond. Met de voorste twee assen ongestuurd, worden de wielen in een bocht zijdelings weg-gedrukt, waardoor de banden sneller slijten.

Interessant? Deel dit via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Stuur mij maandelijks Mechaman bedrijfsnieuws
E-mail:

Geef een reactie