<< Vraagbaak

’s Ochtends of ’s avonds aftanken?

Binnenkort draaien alle dieselmotoren in de landbouw op dezelfde blanke diesel. Om diefstal te verhinderen, stelde een lezer voor om de trekkers aan het eind van de dag niet meer af te tanken, maar ‘s ochtends. Dan wordt overhevelen op afgelegen plaatsen niet meer interessant. Toch vraagt hij: “Zijn er technische bezwaren om ‘s ochtends af te tanken?”

De motovatie bij de voorgestelde maatregel is klip en klaar. Niemand wil ’s morgens tot de ontdekking komen dat de tank van zijn trekker leeg is.
Als een brandstofdief ’s nachts de tank leeg wil maken en tot de ontdekking komt dat die wel erg hol klinkt, dan weet hij dat de tank leeg is. Het advies om ’s avonds af te tanken is gebaseerd op het Mollier-diagram, dat bij langdurige bewaring wordt gebruikt om met warme lucht producten te drogen. Bij het gebruik van trekkers en andere motorvoertuigen maakt de verstookte diesel in de tank plaats voor buitenlucht. In zomer en najaar is die lucht warm en kan daardoor veel waterdamp bevatten. Door aan het eind van de dag af te tanken wordt die nog warme en met waterdamp verzadigde lucht uit de tank verdrongen.
Tank je ’s ochtends, dan zal door de daling van de temperatuur de lucht in de tank oververzadigd raken en de waterdamp overgaan in water. (Het Mollier-diagram in tegengestelde richting). In voorraadtanks blijft dat water onderin de tank, maar bij bewegende voertuigen kan het water zich mengen met de diesel en in het brandstofcircuit van de motor terechtkomen. En dat is funest.

Aftanken aan het eind van de werkdag is daarom een maatregel waaraan niet getornd mag worden. Het antwoord op de vraag van de lezer is dus: Nee, aftanken moet je niet uitstellen.

Interessant? Deel dit via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Stuur mij maandelijks Mechaman bedrijfsnieuws
E-mail:

Geef een reactie