<< Vraagbaak

Sneller rijden of andere logistiek?

In het spuitseizoen moet ik naar de boerderij om de tank te vullen. Omdat er veel percelen op grote afstand liggen, verlies ik met transport veel tijd en dus capaciteit. Ik wil een trekker gebruiken die 50 km/h rijdt in plaats van nu 35 km/h. Is dat verstandig of zijn er andere mogelijkheden om de verliestijd te beperken? Ik werk met een getrokken spuit met een tank van 4.000 liter en een boom van 32 meter.

Een goede gewasbescherming hangt af van de druppelgrootte en dosering. De dosering is daarbij afhankelijk van de rijsnelheid. Boombreedte en rijsnelheid bepalen de dagcapaciteit. Uiteraard moet je die corrigeren met de verliestijden voor draaien op de kopakker en het vullen. Veel fabrikanten zeggen dat hun spuiten geschikt zijn voor een rijsnelheid van 50 km/h. Bij getrokken spuiten betekent dit dat het spoorvolgende mechanisme tijdens snel transport in de neutrale stand moet worden­ vergrendeld. Overigens wil dat niet zeggen­ dat het dan veilig is om bochten met hoge snelheid te nemen, zeker niet met een volle tank.

Stel dat de afstand tussen bedrijf en perceel 5 km is. Bij een rijsnelheid van 50 km/h is de rijtijd heen en terug in theorie 12 minuten en bij 35 km/h 17 minuten. In de praktijk zal de verliestijd vanwege het overige verkeer groter zijn. Sneller rijden levert dus weinig tijdwinst op. Los van de maximumrijsnelheid is de tijd die je bij elke keer vullen op het bedrijf verliest, al gauw 30 à 35 minuten. Hoe groot het effect op de dagcapaciteit is, hangt ook af van de tijd die het spuiten zelf vraagt. Bij een tank van 4.000 liter en een gewenste dosering van 125 l/ha heb je spuitvloeistof aan boord voor 32 hectare. Met een boom van 32 meter breed en een spuitsnelheid van 8 km/h is de tank leeg in 75 minuten. Reken voor wenden, keren en aanpassen aan perceels­vormen een toeslag van 20 procent, dan kost het leegspuiten van een tank dus 1,5 uur. Het tanken vraagt meer dan een derde van de spuittijd en dat is veel.

Het aandeel verliestijd is wel op een andere manier terug te dringen. Dan moet je schoon water aanvoeren met een aparte tankwagen en de tank op het perceel vullen. De vultijd verandert niet, maar je bent sneller weer aan het spuiten. En dat betekent wel extra dag­capaciteit. Of je kiest voor deze werkwijze, hangt af van de te behandelen oppervlakte. Hoe dan ook, aparte aanvoer van spuitwater heeft meer effect op de prestatie dan verhogen van de rijsnelheid en vullen op het bedrijf.

Interessant? Deel dit via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Stuur mij maandelijks Mechaman bedrijfsnieuws
E-mail:

Geef een reactie