<< Vraagbaak

Verschil achterasbelasting, hoe kan dat?

‘Bij de test van de John Deere 6150R in LandbouwMechanisatie staat een maximale achterasbelasting vermeld van 7.280 kg. Maar de trekker heft maximaal 8.080 kg. Hoe kan dat?’

De maximale aslast die een fabrikant opgeeft geldt bij de top­snelheid van deze trekker. Bij een oneffen weg en een zwaar werktuig in de hef kunnen dan (zeer) hoge piekbelastingen optreden. Die wil de fabrikant vermijden. In het veld is de snelheid veel lager. Dan kan het op de wend-akker geen kwaad als een zware ploeg in de hef zijn eigen gewicht en een groot deel van het trekkergewicht overhevelt op die achteras. Als er in het geval van de 6150R (die zo’n 7.500 kg weegt) ook nog de 800 kg frontgewicht aan de neus hangt, kan er met een ploeg van 2.000 kg zo maar tien ton op de achteras rusten. Dat levert geen problemen op. In de belastingsnorm zit voldoende rek. 

Banden

Hetzelfde geldt voor de banden. Ook zij kunnen bij lage snelheden meer dragen dan bij hoge. Maar als je vervolgens op topsnelheid over het oneffen kavelpad naar huis banjert, begin je de banden en de achteras wel te tarten.

Interessant? Deel dit via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Stuur mij maandelijks Mechaman bedrijfsnieuws
E-mail:

Geef een reactie