<< Vraagbaak

Waarom kan ik niet zo kort draaien als in de folder aangegeven?

Mijn trekkers en werktuigen staan op 1,50 meter spoorbreedte. Toen ik een nieuwe trekker kocht, heb ik gelet op de mogelijkheden bij het instellen van de spoorbreedte. Bij de bandenmaat die ik op de achteras wil gebruiken, was de minimale spoorbreedte van 152 cm voor mij acceptabel. De bijpassende voorbanden kunnen goed op de gewenste spoorbreedte worden gemonteerd. Nu blijkt dat ik niet zo kort kan draaien als in de folder staat. Hoe kan dat?

Hoewel de basisfuncties niet zijn veranderd, worden trekkers wel steeds groter en sterker. De constructeurs hebben moeite om alle onderdelen zo in de achteras op te bergen dat alles duurzaam, zonder breuk, kan functioneren. Het steeds toenemende vermogen, maar nu ook de eisen aan de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen, bezorgen de ontwerpers ook hoofdbrekens in het motorgedeelte: de constructie wordt breder.

Aangedreven voorassen worden soms in eigen beheer gemaakt, soms aangekocht. Een belangrijk kenmerk daarbij is de wieluitslag. Veel voorassen kunnen een hoek van 55 graden maken, waardoor de trekker kort kan draaien. Maar niet altijd. Juist het aspect van een bredere motor door extra componenten, verhindert dat bij smalle spoorbreedtes. Voordat de maximale uitslag wordt bereikt, stoot het voorspatbord en soms de band zelf al tegen het frame of het carter. Het gevolg is een grotere draaicirkel. Soms kun je nog een aantal graden extra draaien door scharnierende spatborden op de vooras te gebruiken. Maar naarmate de spoorbreedte kleiner is, bereikt de wieluitslag sneller zijn grenzen en hij is dan kleiner dan in de folder staat. U hebt wellicht wel gezien dat de spoorbreedte verstelbaar is van bijvoorbeeld 152 cm tot 212 cm en verderop in de brochure gelezen dat de wieluitslag 55 graden bedraagt. Vaak geldt die uitslag voor een relatief smalle band op 180 cm spoorbreedte. Op smallere breedtes haal je die uitslag niet.

Interessant? Deel dit via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Stuur mij maandelijks Mechaman bedrijfsnieuws
E-mail:

Geef een reactie