Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft gevraagd om een maximumsnelheid van 40 km/h.
Bij een snelheid van 25 km/h is de afgelegde afstand in de schrikseconde 7 meter. De daarop volgende remweg bij een vertraging van 3,1 m/s2 bedraagt 7,5 meter. Dat betekent dat de combinatie na 14,5 meter stil staat. De wetgever ging ervan uit dat een trekker de combinatie goed tot stilstand kon brengen. Maar geldt dat ook nog bij trekkers met zwaarbeladen wagens die 40 km/h rijden?
Bij 40 km/h is de afgelegde weg tijdens de schrikseconde 11 meter. Bij gelijkblijvende remvertraging is de remweg dus bijna 19 meter; de totale remweg 30 meter. Wil je die afstand beperken, dan moet de remvertraging omhoog. De meeste trekkers hebben remmen met een vertraging van ongeveer 6 m/s2. Gaan we ook van die waarde uit voor combinaties, dan wordt de remweg ruim 10 meter. De totale weg bij een paniekstop wordt dus 21 meter. De trekker kan dit echter niet alleen. De zwaarbeladen transportwagen moet mee remmen. Dat is de consequentie van een hogere rijsnelheid.