<< Vraagbaak

Wat betekent de asbelasting voor de praktijk?

Op het typeplaatje van een trekker zie je vaak de maxi-male asbelasting en het maximaal toegestane totaalgewicht. Welke betekenis hebben deze cijfers voor de praktijk?

De kilo’s van de asbelasting zijn een richtlijn (met ruime marge) wat de as op topsnelheid van de trekker aankan. Stuiter je met een zware ploeg in de hef en ballast voorop met hoge snelheid over een drempel en er breekt iets, dan kan de fabrikant zich op overschrijding van de aslast beroepen in het geval van garantieclaims.

Praktijkgevallen

De typen 104 en 114 van Valtra’s nieuwe A (zie elders dit nummer) hebben bij een eigen gewicht 
van 4.000 kg ruime aslasten van 3.500 kg voor en 6.400 achter. 
De Fendt 1050 daarentegen heeft leeg al bijna het gewicht op de achteras dat hij daar volgens het typeplaatje mag dragen. Het geeft aan dat Fendt zijn paradepaard vooral ziet als een ‘trekker’, omdat het trekken geen extra asbelasting geeft. Toch lijkt voor de Europese landbouw met veel zware gedragen werktuigen enig overleg vooraf met de dealer niet verkeerd; als mondelinge garantie.

Delen via:
Stuur mij maandelijks Mechaman bedrijfsnieuws
E-mail:

Geef een reactie