<< Vraagbaak

Wat doet dat glaasje?

‘Op mijn nieuwe opslagtank voor dieselolie staat naast de ontluchtingspijp een tankje, dat bij afleveren is afgevuld met gekleurd water. Wat is de bedoeling daarvan?’

Een nieuwe dubbelwandige tank heeft om de eigenlijke dieseltank een tweede tank. De ruimte tussen beide tanks is gevuld met lucht. Raakt de binnenste tank bijvoorbeeld door corrosie lek, dan stroomt de diesel naar de ruimte tussen beide tankwanden. De diesel loopt niet weg. Door het lek raken is de tank enkelwandig geworden en voldoet de tank niet meer aan de gestelde eisen.

Om deze inwendige storing zichtbaar te maken heeft de fabrikant de tank voorzien van een indicator naast de ontluchtingspijp. Die kleine indicator staat op de ruimte tussen beide tanks. Onderin dit tankje zit een klep die voorkomt dat het water wegstroomt. Raakt de binnentank lek, dan zal de wegstromende diesel de lucht tussen beide ruimten samen­drukken en de klep open drukken, waardoor het water wel wegstroomt. Zit er geen water meer in dat tankje, dan moet u de installateur waarschuwen om het probleem te verhelpen.

Interessant? Deel dit via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Stuur mij maandelijks Mechaman bedrijfsnieuws
E-mail:

Geef een reactie