<< Vraagbaak

Wat is een wastegate?

‘Bij de introductie van een nieuw trekkertype las ik dat de turbodieselmotor was voorzien van een elektronische wastegate. Dat klinkt interessant, maar wat is dat eigenlijk?’

Een wastegate is een onderdeel van de turbo. Die zorgt ervoor dat er meer zuurstof in de cilinders wordt geblazen en dat leidt tot en hoger vermogen en meer koppel. De turbo bestaat uit twee schoepenwielen die verbonden zijn door een centrale as. Het ene schoepenwiel zit aan de inlaatkant van de motor, het andere aan de uitlaatkant. Op die manier zorgen de uitlaatgassen er dus voor dat er meer zuurstof in de cilinders wordt geblazen. Hoe harder de motor moet werken, hoe meer uitlaatgassen en hoe hoger de inlaatdruk. Om te voorkomen dat de motor zichzelf opblaast is in het uitlaatdeel van het turbinehuis een overdrukklep gemonteerd: de wastegate.

Bij een traditionele wastegate zorgen een membraan, veren en stangetjes ervoor dat de wastegate op tijd (gedeeltelijk) open en dicht gaat. Een elektronische wastegate werkt sneller en preciezer. Dat verhoogt de efficiëntie van de turbo en heeft een positief effect op het brandstofverbruik.

Interessant? Deel dit via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Stuur mij maandelijks Mechaman bedrijfsnieuws
E-mail:

Reacties zijn gesloten.