Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X

Zaterdag 1 septemberOm 7 uur was het verzamelen op Schiphol. En even later konden we zelf onze koffer inchecken. Tegenwoordig gaat dat helemaal automatisch. Dat was wel even wennen. Bij de douane was het zeer rustig en even later zaten we heerlijk aan de koffie te wachten op onze vlucht naar Kiev. Helaas bleek de security check niet echt te vlotten, maar ondanks de vertraging kwamen we keurig op tijd aan in Kiev. En daar stond een geweldige rij te wachten bij de douane! En wij dus ook maar wachten. De paspoorten werden goed doorgekeken en de stempel werd vlot gezet. Zo, we zijn binnen. Nu de koffer opzoeken en dan de gids en tolk. In de luxe bus en op weg naar het restaurant. Onderweg zien we de nieuwe terminal en wegen die speciaal voor het EK-voetbal zijn aangelegd. Kosten noch moeite zijn gespaard en we zijn echt onder de indruk. Ook van ons lunchplaats waar Event-Jan Kraaienvanger van de Nederlandse ambassade al klaar staat. Tijdens de lunch komen we al heel veel te weten over het land en dat maakt dat we er nog veel meer zin in krijgen. De presentatie was heel helder en open. Hij omschrijft Oekraïne als een land met grote winsten en grote risico’s.Met die wetenschap gaan we naar een zeer nieuw hotel wat speciaal voor het IK is gebouwd. 22 etages en wij zijn de enige bezoekers. Het diner is zeer luxe en we genieten volop. De eerste dag zit erop. Morgen gaan we op bezoek bij twee bedrijven.Zondag 2 septemberVroeg op want we gaan op tijd weg ons eerste bedrijf ligt op zo’n 50 km van Kiev.de laatste kilometers duren het langst doordat de weg meer weg is dan aanwezig. We genieten volop want dit is wat we willen zien. Huisjes met kleine tuintjes waarin van alles groeit, mensen die aan de rand van de weg hun groente verkopen, Lada’s die afgeladen zijn en ook paard en wagen is hier een normaal straatbeeld. Na heel wat gehobbel komen we aan bij een groot veebedrijf met 6.000 ha akkerbouw waarop ze hun graan verbouwen voor de 1.900 stuks vleesvee en 2.000 melkkoeien. De productie is zo’n 6.100 liter per jaar per koe. Het vleesvee liep in grote kralen, wel even onder andere omstandigheden dan bij ons.Het tweede bezoek brengen we aan een akkerbouwer met een eigen verpakkingslijn. We zijn heel verbaasd dat zo’n modern bedrijf in het onbewoonde land ligt. Ze hebben 3.000 ha waarop ze aardappels, uiten en wortels verbouwen. De meeste machines zijn op het land maar de was-, sorteer en verpakkingslijn is zeer interessant. En niet te vergeten de enorme opslag.Na een interessante dag rijden we terug naar Kiev, maar helaas blijken meer mensen dit te willen waardoor we in een file van ruim 70 km belanden. En dan krijg je te maken met wegopbrekingen en lachwekkende rijsituaties. Na een lange reis dineren e snel en gaan terug naar ons hotel. Morgen zal de wekker weer vroeg gaan…Maandag 3 septemberDe ochtend begon goed met een heerlijk zonnetje. We gaan dan ook vrolijk op pad om twee uur later aan te komen bij een groot graanbedrijf. Ze hebben 10.000 ha verdeeld over 4 bedrijven. Daarnaast een grote graandrogerij en opslag met een capaciteit van 150.000 ton. Naast het eigen graan slaan ze ook graan van derden op. De directeur is een pittige dame die enthousiast vertelt. De opslag is in 1930 onder het bewind van Stalin gebouwd. Het laatste deel is in 1990 gebouwd en was het laatste wat door de communistische regeren in de Oekraïne is gebouwd. Rusland had zeer veel belang bij het gaan dat in Oekraïne werd geteeld omdat het 25% uitmaakte van de complete graanproductie van de Sovjet Unie Graan, soja en mais wordt hier op enorme velden verbouwd van enkele honderden ha per veld.Vanmiddag zijn we bij de Ropa dealer geweest. Hier stonden een flinke lading bietenrooiers om klaargemaakt te worden voor de oogst die over een week of twee van start zal gaan. Naast Ropa verkopen ze ook Horsch. Het bedrijf heeft zelf ook 1.000 ha bieten en aardappels. Deze laatste poten ze in de herfst zo’n 20 cm diep met GPS om er daarna in het voorjaar ruggen op te leggen. We kijken onze ogen uit en proberen in de brandende zon nog een beetje schaduw te pakken. Het is hier erg warm met zo’n 28 graden. Straks gaan we naar een ander hotel in het centrum van Kiev. Judith, onze tweede reisleidster, is druk met de gidsen aan het overleggen wat we vanavond kunnen doen want Kiev is een schitterende stad die we zeker willen ontdekken! We doen ons best zo snel mogelijk meer foto’s op de site te zetten (www.trekkerreizen.nl), maar helaas werkt het internet niet altijd mee.