Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Trekkers

Nieuwe Claas Xerion met Mercedes motor

De Xerion 4000 is de opvolger van de Claas Xerion 3800. Hij heeft een nieuw uiterlijk en een maximumvermogen van 320 kW (435 pk). Dat komt uit een 10,6 liter commonrail zescilinder van Mercedes. Zijn voorganger had een Caterpillar-krachtbron.

De Xerion 4000 is de opvolger van de Claas Xerion 3800. Hij heeft een nieuw uiterlijk en een maximumvermogen van 320 kW (435 pk). Dat komt uit een 10,6 liter commonrail zescilinder van Mercedes. Zijn voorganger had een Caterpillar-krachtbron.

Een nieuwe motorkap zorgt voor een beter zicht naar voren, maar het punt waar je de grond ziet, ligt nog steeds ver weg.  De nieuwe 4000 is net als zijn grote broers 4500 en 5000 (die ook een nieuw uiterlijk hebben) in de basisuitvoering een ‘trac’ met de cabine vast middenop – de draaibare cabine (Trac VC) is een optie. De derde uitvoering is de cabine boven de motorkap.

Semi-actief geveerde cabine

De Xerion heeft nu standaard een semi-actief geveerde cabine met daarin onder meer de Cebis-boordcomputer en de multifunctionele Cmoti­on-bedieningshandreep. Daarmee kan de rechterhand zonder zich te verplaatsen via vinger- en duimbewegingen alle functies bedienen.

Keuze uit twee cvt’s

Er zijn tot zes dubbelwerkende elektrisch bediende hydrauliekventielen te monteren. De pomp heeft een capaciteit van 195 liter per minuut. De aftakas draait 1.000 toeren bij 1.650 motortoeren. Bij de transmissie is er keuze uit de ZF Eccom 4.5 of 5.0. Dat zijn beide hydromechanische cvt’s. Er zijn banden te monteren met een doorsnede tot 2,16 meter en de top ligt op 50 km/h. De brandstoftank heeft een inhoud van 740 liter; dat is als optie uit te breiden tot 930 liter. In de Adblue-tank gaat 120 liter.

20131024_claas_xerion_1

20131024_claas_xerion

Gerelateerde artikelen