Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Blog

Service aan elektronica – Een nieuwe uitdaging op komst

Met weemoed kijk ik nog weleens terug naar de tijden dat elektronica nog niet zijn intrede had gedaan. Eenvoudig een probleem herkennen en oplossen door de steeksleutel te nemen of lasapparaat of hydrauliek vervangen.

Met weemoed kijk ik nog weleens terug naar de tijden dat elektronica nog niet zijn intrede had gedaan. Je kon een een probleem eenvoudig herkennen en oplossen door de steeksleutel te nemen of lasapparaat of hydrauliek vervangen.

Toen ongeveer 30 jaar geleden de eerste elektronica-toepassingen zijn intrede deden, waarbij we toch ook vaak elektrische systemen en bekabelingen bedoelden, was het nog redelijk eenvoudig om met een simpele spanningsmeter stuursignalen te meten. Er was altijd wel een buurman of buurjongen die wat van elektriciteit wist of ergens bekabeling en schakelaars had geïnstalleerd in een woning of als hobby bij zijn Marklin treinbaan.

Kijken we ook deze keer weer op de Agritechnica dan zien we dat de hiervoor geschetste periode allang voorbij is en een veelheid aan nieuwe werktuigen en trekkers waar elektronica de overhand neemt dat niet meer te vergelijken is met vroeger. Werktuigen die zonder elektronica nooit konden bestaan en werktuigen en trekkers die niet eens zonder elektronica kunnen functioneren.

Ik heb het hier nog niet eens over de laatste technologie waarbij werktuigen en trekkers hun essentiële data (lees bedrijfs- en machine-gegevens) “in the Cloud” plaatsen waardoor iedereen die rechten heeft deze gegevens kan lezen, bewerken en gebruiken waar nodig. En dan ook nog eens te bedenken dat straks ieder werktuig  zijn eigen IP adres heeft… wie had dat 30 jaar geleden ooit kunnen vermoeden?

Een belangrijke taak zal weggelegd zijn voor alle service-organisaties van bedrijven maar ook van onze dealers. Met het inzetten van deze technologieën in onze werktuigen en trekkers hebben wij onze servicecollega’s in een klap op een achterstand gezet. Ik bedoel dit uiteraard niet negatief maar we weten allemaal dat wij geneigd zijn om service te laat bij alles wat we doen te betrekken. En zeker als het de nieuwste technologie betreft.

Er is echter een lichtpuntje. Met al deze nieuwste technologieën wordt er hard gewerkt aan standaardisatie zoals Isobus IsoXML data overdracht etcetera. Voor deze technologieën wordt zowel landelijk als internationaal via de werkgroepen binnen de AEF gewerkt aan Service Diagnostics tools om het verlenen van service aan werktuigen en trekkers zo eenvoudig mogelijk te laten verlopen. Het koppelen van een servicetool aan werktuig en trekker en na diagnose een ’ticket’ versturen naar betreffende leverancier moet de serviceverlening aanzienlijk vergroten.

Ook voor de opleidingsinstituten ligt er een taak om nieuwste  technologie op te nemen in de lesprogramma’s maar ook aanvullende opleidingen te ontwikkelen die bereikbaar zijn voor bestaande dealers. Ik hoop van harte dat alle fabrikanten en opleiding centra binnen de landbouw-industrie onze servicecollega’s gaan omarmen om gezamenlijk met hun deze niet te stoppen technologie roadmap tot een succes te brengen.

Gerelateerde artikelen