Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Blog

Hoe oud is een band?

In onze landbouwbranche spreken we, wanneer we praten over ouderdom van banden, over het aantal uren dat een band onder een voertuig heeft gezeten of nog zit. Dat is bij de tractoren af te lezen van de urenteller. Bij getrokken materieel is dit vaak gissen en schatten. Als het nog de eerste banden zijn, dan is het (met kennis van zaken) redelijk eenvoudig het rendement en de uren te bepalen.

In onze landbouwbranche spreken we, wanneer we praten over ouderdom van banden, over het aantal uren dat een band onder een voertuig heeft gezeten of nog zit.  Dat is bij de tractoren af te lezen van de urenteller. Bij getrokken materieel is dit vaak gissen en schatten. Als het nog de eerste banden zijn, dan is het (met kennis van zaken) redelijk eenvoudig het rendement en de uren te bepalen.

Vaak wordt vergeten om de montagestand van de volgende montage te noteren. Toch is dat interessante informatie. Hoe lang gaat een band mee? Wat kost die band per bedrijfsuur? In de loonwerkerswereld is dat heel belangrijk. We praten hier niet over een paar honderd euro dat een set banden kost. Denk aan het berekenen wat een machine of trekker per uur kost. Bijvoorbeeld wanneer je voor een trekker van 180pk vier nieuwe banden nodig hebt kan dat toch al snel oplopen tot € 8.000,-. Wanneer  er 4.000 uren mee gewerkt wordt en de banden  zijn aan vervanging toe, is de rekensom snel gemaakt. Dit is een berekening op uren.

Wat als een band na 4.000  uren glad is geworden? De vraag komt dan nog al eens naar voren: hoe oud zijn nu de banden? En is het rendement voldoende? We willen allemaal levenslang blijven rijden met een stel banden. Dus praten over urenrendement is één ding, maar de levensduur van de banden is het tweede punt.  Ik heb zelf een trekker waarmee ik 100 uren per jaar rijd. Voordat ik aan de 4.000 uren ben is het wel een paar keer Kerstmis geweest. Maar stel dat ik na 1.000 uren problemen met mijn banden krijg (over 10 jaar), kan ik dan nog wat verhalen bij de producent?

Denk eens aan het autootje van Oma: 15 jaar oud en 50.000 km op de teller. Heeft u dan nog garantie op de motor of op de lak? U mag het invullen. Deze vraag kunnen we ook stellen voor garantie op landbouwbanden. De tijd heeft ook zijn invloed op banden en de veroudering van de rubber. Een anekdote, meegemaakt in mijn carrière als bandentechneut: “Samen met een accountmanager werden we door een handelaar gevraagd een probleem op te lossen.  Een hobbelende trekker, of we even wilde kijken. Bij hobbelen wordt al direct naar de banden gewezen, maar er is ook nog een velg in het geding, maar dat even terzijde. Aangekomen op het boerenerf, bleek het een boer in ruste, geen activiteit. Hij had rijgedrag problemen met zijn trekker. In de stoffige schuur aangekomen stond er in de hoek een oldtimer MF, 35pk met 11.2R28 banden op de achteras. Oeps. Er zat nog aardig wat profiel op. Als meneer naar zijn zoon reed 2 kilometer verderop in een nieuwe boerderij, dan hobbelde zijn trekker. Er zat nog een mooie pan als stoel op, goed verend. Hij eiste nieuwe banden. Na studie hebben we het nummer van de band nog gevonden. Bijna verteerd. De band bleek bijna 30 jaar oud te zijn, net zo oud als de trekker en er stonden  7. 000 uren op de teller. Tja, wat moet je hiermee?”

Iedere band, of het nu voor de landbouwband, een vrachtwagenband of  een band voor een personenauto  is, heeft een DOT-nummer. Het DOT-nummer geeft aan waar en wanneer de band gefabriceerd is (naam fabriek en week van productie). Nu is de fabriek niet belangrijk, maar wel de week/jaar codering. Dit nummer staat meestal vlak boven de velgrand. Wanneer er bijvoorbeeld staat 1216, dan wil dat zeggen dat de band in week 12 van 2016 is geproduceerd. Voor het afwikkelen van klachten is dit zeer belangrijk.

Speelt de leeftijd een rol of het aantal uren dat er met een band is gereden?  Wat is er mee gedaan? Waar ligt de grens van wel of geen garantie? U mag het zeggen, maar de accountmanger beslist…

Gerelateerde artikelen