Drie- en viercilinder trekkers: 394 modellen, 9 motormerken

Het Engelse vakblad Profi International publiceert in haar augustus-editie een overzicht van alle drie- en viercilinder landbouwtrekkers op de Britse markt. In meerdere  typen van verschillende merken zitten dezelfde motoren. Dat is in ons land niet anders.

Het motormerk Agco (voorheen Sisu) zit met een driecilinder van 3,3 liter en viercilinders van 4,4 en 4,9 liter in Fendt, Massey Ferguson en Valtra. Fendt gebruikt daarnaast voor sommige typen een 4,0 liter van Deutz. Van dit Duitse motormerk zit een 3,6 liter viercilinder in aantal typen van Deutz-Fahr, maar ook in vele typen van McCormick en Landini. In deze beide Italiaanse trekkermerken van Argo zie je ook veelvuldig de 4,5 liter viercilinder van FPT (Fiat Power Train). Die motor zit uiteraard ook in trekkers van Case IH en New Holland (die tot de Fiat Groep behoren), maar ook in modellen van Claas. Hetzelfde geldt voor de FPT 3,4 liter viercilinder. De 3,2 liter FPT viercilinder wordt in de landbouw alleen door New Holland gebruikt.

Claas gebruikt ook een 3,8 liter viercilinder van SDF (Same Deutz-Fahr). Die motor vind je logischerwijs ook in trekkers van Deutz-Fahr en Same. Dan is er ook nog een 3,4 liter viercilinder van Perkins, die in een aantal modellen van McCormick en Landini zit. John Deere gebruikt een 4,5 liter viercilinder van het eigen DPS (Deere Power Systems). De grootste viercilinder is de 6,1 liter van Kubota. Dat merk heeft ook een 3,7 liter. Zetor gebruikt een 4,1 liter viercilinder van eigen makelij en sommige modellen van Kioti hebben een 3,4 liter viercilinder van Doosan.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Mis geen enkel bericht met de LandbouwMechanisatie nieuwsbrief
E-mail:

Reacties zijn gesloten.