Wiel-rupscombi onder kieper bevalt eerste gebruikers prima

Fliegl en Horsch zijn er al enige tijd mee bezig, maar op Agritechnica eind vorig jaar kwamen ze er voor het eerst mee naar buiten: de TransFarmer-trailer van Fliegl in combinatie met het TrailerLift-rupsonderstel van Horsch. Profi ging bij een aardappelteler in het Duitse Eydelstadt (100 km ten westen van Hannover) kijken hoe de wagen afgelopen herfst is bevallen.

Achter een vrachtwagen lijkt de 50 kuubs trailer niet heel bijzonder. De trailer heeft geen losband, maar kan kiepen. En om in het veld de valhoogte te beperken kan de zijwand hydraulisch op en neer bewegen. Het bijzondere van de trailer zie je pas als de trailer op het veld komt. Dan ontkoppelt de vrachtwagenchauffeur de trailer en wordt de trailer op het dolly-rupsonderstel van Horsch getrokken die achter een trekker hangt. Daarbij komen de wielen van de drie assen volledig van de grond, waardoor de totale last van de trailer op de twee rupsen rust.

Overlaadwagen geen optie

Landbouwbedrijf Dörpel Agrar ruilde afgelopen jaar dertien 18 tons trailers in voor 10 Transfarmer-trailers en twee TrailerLift-dolly’s. Ten eerste omdat de 18 tons-trailers te klein werden voor het bedrijf, maar ook omdat de verpachters van de aardappelgrond steeds meer moeite kregen met de vrachtwagenbanden die eronder gemonteerd waren. Een overlaadwagen was geen optie, vertelt één van drie bedrijfsleiders van het bedrijf, Marten Feldman. “Want dat betekent dat de aardappelen nog een keer een extra val maken. Dat willen we niet.”

Een getrainde medewerker kan de kiepers in vijf minuten omwisselen. Voorwaarde is wel dat je bij de percelen ruimte hebt om de trailers te wisselen en dat de dammen minimaal 5 meter breed zijn. Het uitgeschoven rupsonderstel is namelijk 4,90 meter breed.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Reacties zijn gesloten.