Welke opties op de trekker zijn zinvol?

De John Deere 5R-serie is als betrekkelijk kaal trekkermodel leverbaar, maar je kunt dezelfde trekker ook volhangen met tal van opties. Top Agrar zocht uit of die opties zinvol zijn of dat je het geld beter in je zak kunt houden.

Het luxe 5R-model van trekkerbouwer John Deere in de test was met nagenoeg alle denkbare opties uitgerust, zoals de moderne automatisch schakelende Command8-bak, een loadsensingpomp, elektrische bediening, en voorasvering. Het kale model had een eenvoudige 16×16-versnellingsbak en een kleinere hydrauliekpomp, maar was net als het luxe model wel uitgerust met fronthef en -aftakas en een voorlader. Het prijsverschil bedraagt 14.000 euro.

Transport

De moderne transmissie maakt de trekker bij transportwerk zuiniger. Volgens Top Agrar komt dat vooral doordat het luxe model de topsnelheid met een lager motortoerental realiseert (1.905 versus 1.695). Het verschil met een kieper: 48 om 52 liter per 100 km. Zonder kieper achter de trekker, loopt het verschil terug naar 3 liter per 100 km.

Voorasvering

Op de weg rijdt de instapper, zonder voorasvering, minder comfortabel dan het dure model met de Carraro-vooras en op oneffen wegen moet het gas er eerder af. Maar de meerprijs van ruim 4.600 euro voor deze optie vinden de auteurs pittig. Al is de voorasvering wel weer makkelijk bij het aankoppelen van de voorlader.

Top Agrar adviseert alle kopers – maar vooral diegenenen die hoge eisen stellen aan de hydraulische prestaties – om te kiezen voor de loadsensingpomp in plaats van voor de eenvoudige tandwielpomp. Ten eerste levert de trekker met de moderne pomp meer motorvermogen (2 kW) als je geen beroep doet op hydraulische functies. Daarnaast neemt uiteraard ook het hydraulisch vermogen met een moderne hydrauliekpomp toe.

Uit de rubriek Buitenland, vakblad LandbouwMechanisatie nr. 6 2019.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Geef een reactie