Artikelen uit vakblad LandbouwMechanisatie nr. 09 | 2014

New Holland gaat er prat op dat het met de CR10.90 Elevation de grootste maaidorser ter wereld bouwt. De rotordorser is zo groot dat hij standaard op rupsen staat. Anders past hij niet op de weg. Lees meer ❯

Verschillende importeurs hebben zich in Nederland al beziggehouden met de verdeling van Belarus-trekkers uit de Wit-Russische fabriek MTZ. Bij de nieuwe importeur Fokke Andela in Wommels reden we met een Belarus 1523.4 met een commonrail-motor. Deze heeft net als zijn voorgangers een grote cabine wielen en kleine wielen. Lees meer ❯

Dat de Duitse trekkerbouwer Fendt werkte aan een standaardtrekker met een motor­ vermogen van meer dan 500 p k was geen geheim. Vlak voor de zomer stelde de fabrikant­ deze knik­trekkerkiller voor. Maar hij is er nog lang niet. Lees meer ❯

Een compacte machine met veel capaciteit en schoon graan. Dat zijn kort samengevat de voordelen van de Axial-Flow die dorst met een enkele rotor. Maar erg vriendelijk voor het stro is het dorsprincipe niet. Sinds 2008 probeert Case IH dit probleem weg te nemen. Met de komst van de nieuwste generatie, heeft de dorsrotor weer een facelift gehad. Lees meer ❯

Fabrikant Visser uit Bolsward bouwt al zo’n honderd jaar transportmiddelen en was, naar eigen zeggen, de eerste in Europa die een hallenvuller op de markt bracht. Een sterk punt van Visser is dat de fabrikant maatwerk kan leveren. Lees meer ❯

De derde editie van Agro- Techniek Holland in Biddinghuizen begint over een kleine twee weken. De Flevopolder is met demonstraties, noviteiten en themapaviljoens vier dagen lang de hotspot voor Agrarisch Nederland. JG Metaal uit het Noord-Hollandse Slootdorp bouwde afgelopen winter een 100 procent elektrisch aangedreven selectiewagen op rupsen op wens van een klant. Het bedrijf krijgt er meteen een nominatie voor de Bronzen Sikkel voor. Lees meer ❯

Op veel boerenbedrijven worden asbesthoudende dakplaten vervangen. De fiscus werkt mee en sommige aannemers profileren zich ermee. Een prima tijd dus om ermee aan de gang te gaan, al moeten de akkerbouwers zich wel goed voorbereiden, aldus DLV. Lees meer ❯

Een goede afstelling van de treklijn van de wentelploeg onlast de chauffeur, beperkt de slijtage en bespaart brandstof. Lees meer ❯