Moderne stuurventielen

Uit LandbouwMechanisatie nummer 12 - december 2013 - Henk Beunk - Achtergrond

Het elektrohydraulisch regelventiel neemt op nieuwe trekkers steeds vaker de plaats in van het mechanische regelventiel. In dit verhaal kijken we hoe zo’n modern ventiel werkt. De begrippen ventiel en stuurschuif worden door elkaar gebruikt. Dat doet de praktijk ook.

Een ventiel met elektrohydraulische aansturing werkt in de basis nog steeds hetzelfde als de eerste mechanische schuif van driekwart eeuw geleden: een staaf met kanaaltjes beweegt heen en weer tussen een huis met kanaaltjes. Sluiten de kanaaltjes op elkaar aan dan laten ze olie door en sturen die de gewenste kant uit. De mens kan met de hendel de stroom knijpen en het proces net zo lang laten duren als hij wil. Dat kon vroeger al en dat kan nu ook nog steeds. Er is dus eigenlijk niets nieuws onder de zon, behalve dan dat de mens er­- naar neigt om handelingen te automatiseren. Een elektrohydraulisch ventiel kan dat.

Verder lezen?
Log in of maak eerst een gratis Mechaman-account ❯
Inloggen met uw Mechaman-account:

Wachtwoord vergeten? | Meld een probleem

Deel deze pagina via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Bekijk meer artikelen uit deze uitgave ❯❯