De nieuwe hoogkipper heeft een 16 kuubs bak met een speciaal lichttrekkend tandemstel. Deze kan zich namelijk aanpassen aan de omstandigheden. Zo geeft een tandemas onderstel de minste schommelbewegingen over oneffen terrein. Ook is deze verreweg het meest comfortabel op de openbare weg bij rijsnelheden van soms wel 60 km/h. Echter in bepaalde situaties kan een enkelas de voorkeur genieten boven tandemas onderstel. Hierop heeft OBMTec samen met de Nederlandse kipperfabrikant Jan Veenhuis een unieke oplossing bedacht dat beide mogelijkheden in zich bergt. De voorste as van de nieuwe zijlosser kan namelijk hydraulisch omhoog zodat de tandemas een enkelas is geworden. Dit komt de plantsoenbeschadiging ten goede. Je kunt namelijk met een enkelas gemakkelijker draaien zonder dat je de zode kapot maakt.

Stabiel
De hoogkipper herbergt nog meer verbeteringen in zich. Zo moet het nieuwe ontwerp heel stabiel zijn tijdens het kippen. Het kieppunt is namelijk binnen de kipper gepositioneerd. Door een losklep en het hoger gelegen scharnierpunt lost hij meer naar de midden van de container. De kipper kan daardoor nu eenvoudig lossen in een 45 kuubs vrachtwagencontainer. De optrekas geeft meer oplegdruk op neus van de trekker. Ook is de nieuwe versie degelijker gebouwd dan het vorige model. Het frame waar de bak over scharniert is namelijk verdubbeld qua constructie (torsiestijfheid). Ook het tandemstel is veel zwaarder. De gezette gladde bak met geïntegreerde profielen maken de hele zijkant geschikt voor bijvoorbeeld reclamedoeleinden van je eigen bedrijf. De oude bak was opgezet van open u-profielen tegen het plaatwerk aangelast. Dit is minder sterk en je had vaak last van lekkend roestwater buiten bij de bak langs.

Gerelateerde artikelen