Favoriet

Transport

Nieuwe Unimog met mechanische en hydrostatische aandrijving

Mercedes-Benz presenteerde onlangs de Unimog die aan de Euro VI-emissie-eisen in de fabriek in Würth. De Unimog Euro VI werkt met een combinatie van SCR-technologie en uitlaatgasrecirculatie. Optioneel is een hydrostaat naast de mechanische transmissie waarmee je tot 50 kilometer per uur, traploze aandrijving hebt.

0413_Unimog_ 018 Mercedes-Benz presenteerde onlangs de Unimog die aan de Euro VI-emissie-eisen in de fabriek in Würth. De Unimog Euro VI werkt met een combinatie van SCR-technologie en uitlaatgasrecirculatie. Optioneel is een hydrostaat naast de mechanische transmissie waarmee je tot 50 kilometer per uur, traploze aandrijving hebt.

Om aan de hogere eisen te voldoen, heeft de nieuwe Unimog een compleet vernieuwde motor gekregen met uitlaatgasrecirculatie. Een deel van de uitlaatgassen gaat dus terug het verbrandingsproces in. Zo is de verbranding kouder en wordt er minder stikstofoxide gevormd dan met hetere verbranding. Er vormen zich wel roetdeeltjes die door een Diesel Partikel Filter, ofwel een DPF, worden uitgefilterd.

De kleine hoeveelheid stikstofoxide wordt geneutraliseerd door de uitlaatgassen na te behandelen met AdBlue. In de Euro 5-Unimog gebruikte Mercedes-Benz alleen AdBlue en geen uitlaatgasrecirculatie.

Koelpakket

Om de uitlaatgassen die teruggeleidt worden naar de motor te koelen, is meer koelcapaciteit nodig. Bij de nieuwe Unimog zitten een aantal radiatoren naast de cabine trap. Je kunt het pakket uitrekken als een la en openen als een boek. Een Unimog, die qua hydraulische functies volledig is uitgerust, brengt met vijf gekoppelde oliestromen 300 liter per minuut op met 240 bar. Alle hydraulische functies zijn proportioneel bedienbaar.

Hydrostaat

De transmissie van de Unimog is onveranderd gebleven. Maar het meest bijzondere is de optionele hydraulische aandrijving. Om de Unimog tijdens bijvoorbeeld maaiwerk traploos aan te kunnen drijven, kun je de Unimog tot 50 kilometer per uur hydrostatisch aandrijven. De mechanische aandrijving wordt dan ontkoppeld. Je kunt al rijdend schakelen van de hydrostatische aandrijving naar de mechanische aandrijving.

Camera

De Unimog heeft een nieuw cabine-interieur gekregen met onder andere bediening van de display en telefoonfuncties op het stuur. De middenconsole heeft een facelift gehad en de joystick kan desgewenst in de armleuning van de bestuurdersstoel geïntegreerd worden. Aan een beeldscherm op de plek van de binnenspiegel, is een camera gekoppeld die helpt met aankoppelen van frontwerktuigen. Meerdere camera’s zijn optioneel.

Ruitenwissers

Een aardig detail zijn de ruitenwissers die niet, zoals bij een auto, onder tegen de ruit ‘geparkeerd’ worden. De ruitenwissers zijn boven de voorruit bevestigd en parkeer je opzij of boven tegen de ruit. Handig in landen waar veel sneeuw valt.

0413_Unimog_ 085

Onder andere de telefoonfuncties zijn in het stuur geïntegreerd.

0413_Unimog_ 066

De ruitenwissers ‘parkeer’ je boven of opzij tegen de voorruit.