Nog geen maaiers op LPG

Leo Versteeg van Kolher-motoren-importeur Romotech in Papendrecht ziet genoeg mogelijkheden voor lpg-motoren in tuin- en parkmachines. Maar hij realiseert zich tegelijk dat het een lastig verhaal­ is. En dat heeft volgens hem vooral te maken met praktische zaken. “Op een heftruck is genoeg ruimte voor een gastank. Maar bij kleinere maaiers is dat een stuk lastiger. Bovendien wil het oog ook wat. En dus wordt er op de tekentafel niet zomaar een gastank op een maaier getekend.”

Een organisatie die het gebruik van lpg-motoren in de Amerikaanse tuin- en parksector promoot, is het Propane Education & Research Council (PERC). Deze raad leert onder meer consumenten en retailers hoe zij veilig met propaan moeten werken. “Wij zien alleen maar voordelen”, stelt J.J. McCoy van het PERC. “Minder emissies, minder onderhoud, minder risico op brandstof­diefstal en minder geluidsoverlast.” Mede op basis van deze voordelen stimuleert de Amerikaanse overheid het gebruik van lpg.

Infrastructuur ontbreekt

Jan Plooij, sales- en marketingmanager bij importeursbedrijf Jean Heybroek denkt niet dat Europa de ontwikkelingen in de VS zal volgen. “25 jaar geleden reden er in Europa al machines rond met een lpg-motor. Maar deze machines zijn langzamerhand verdwenen uit de groene sector omdat een goede infrastructuur ontbreekt.” Daarmee doelt Plooij vooral op het verbod om lpg op het eigen terrein op te slaan. “Dat maakt de keuze voor lpg-machines onlogisch. Gemeenten en aannemers mogen wel zelf diesel opslaan.” Overigens denkt Plooij dat het wel meevalt met de opkomst van lpg-gebruik in de VS. “De meeste machines rijden daar gewoon op diesel of benzine. Bij nieuwe machines gaat de aandacht vooral uit naar hybride-machines met kleinere motoren waar meer vermogen uit te halen is. De fabrikanten die proberen met lpg-motoren voet aan de grond te krijgen, voeren volgens mij een achterhoedegevecht.” Hoe het ook zij, motorenfabrikant Kohler onderschrijft de voordelen die McCoy noemt. Volgens Kohler is de kostenbesparing het grootste voordeel. Afhankelijk van de werkzaamheden die worden verricht, is een lpg-motor gemiddeld 2 euro per uur goedkoper dan een benzinemotor.

Het PERC doet er er in de VS alles aan om hoveniers en gemeenten te overtuigen van het gelijk van lpg-motoren. Het drukken van de kosten en het verlagen van de emissies zijn daarbij de belangrijkste argumenten. Dat lpg in Europa vooralsnog geen onderwerp van gesprek is en vooral stuit op praktische bezwaren, schrijft McCoy toe aan het gegeven dat ‘diesel en benzine gewoon goed bevallen’. “Daarom willen gemeenten en aannemers de overstap niet maken”, meent McCoy.

Verbruik

Voorstanders van de lpg-machines merken dat de machines op lpg behalve goedkoper ook zuiniger zijn. Volgens Kohler bedraagt het voordeel 5 tot 7 procent ten opzichte van een dieselmotor. Over de heersende gedachte dat een lpg-motor wat minder lang mee zou kunnen gaan, wordt niets gezegd.

Propane_motor

Dit artikel is gepubliceerd in vakblad Tuin en Park Techniek.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Helpt u ons in twee minuten deze website te verbeteren?

Als uitgever van Mechaman en Tuin en Park Techniek zijn wij continu op zoek naar hoe we u als lezer nog beter van relevante en nuttige informatie kunnen voorzien. Daarom willen we u graag wat vragen stellen.

Ik doe mee!
Mis geen enkel bericht met de Tuin en Park Techniek nieuwsbrief
E-mail:

Reacties zijn gesloten.