De Unimog blijft zichzelf

Uit Tuin en Park Techniek nummer 4 - mei 2013 - Wilbert Beerling - Eerste indruk

Geen zelfrijder, geen trekker, te groot als bus en te klein als vrachtwagen. De Unimog is en blijft een Unimog. Met de Euro VI-normeringen in aantocht, kwam de nieuwe serie niet onverwacht, maar wel met wat onverwachte details. De combinatie van mechanische en hydrostatische aandrijving is daar het beste voorbeeld van.

Nieuwe emissienormen betekenen een nieuw model. Daar kun je de klok op gelijk zetten bij bouwers van trekkers en vrachtwagens. De Unimog van Mercedes-Benz was toe aan de Euro VI- eisen die vanaf 2014 gelden voor vracht­wagens. De Unimog mag, voorzien van een kenteken, als vrachtwagen de weg op en dus moet hij aan de vrachtwageneisen voldoen in plaats van de landbouweisen. Toch is de Unimog geen vrachtwagen, maar ook geen trekker. De eigenzinnige machine neigt naar beide en Mercedes-Benz poogt de Unimog zowel als vrachtwagen en als trekker beter te laten slagen.

U heeft het éérste deel van een artikel uit het vakblad gelezen.

Verder lezen?
Log in of maak eerst een gratis Mechaman-account ❯
Inloggen met uw Mechaman-account:

Wachtwoord vergeten? | Meld een probleem

Deel deze pagina via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Bekijk meer artikelen uit deze uitgave ❯❯