Extra vermogen door tunen

Uit Tuin en Park Techniek nummer 2 - maart 2011 - Henk Beunk - Achtergrond

Rond het tunen van elektronisch geregelde dieselmotoren hangt een mysterieuze en enigszins negatieve sfeer. Technisch gezien is er, mits zorgvuldig uitgevoerd, echter weinig aan de hand. Tunen stemt de trekker beter af op het gebruik en levert betaalbare pk’s. Het blijkt een algemeen aanvaarde methode om het vermogen op te voeren.

Addy Terlouw van het Terlouw Dieselcenter in Mijnsheerenland (ZH) brengt de sfeer rond het tunen aardig onder woorden: “Als je met een sleutel 10 aan de lijnpomp draait, heet dat afstellen. Grijp je in op de aansturing van elektronisch geregelde inspuiting, dan heet dat hocus pocus. Software is niet zichtbaar. Dat vinden sleutelaars lastig. Terlouw denkt dat de sfeer rondom het tunen ook negatief is beïnvloed door snelle jongens met de pet achterstevoren in hun gepimpte Volkswagen Golf: hard rijden en veel kabaal. Maar met tunen heeft dat niets van doen. In de professionele wereld van hoveniers, groenvoorzieners en loonwerkers is tunen een kwes...

U heeft het éérste deel van een artikel uit het vakblad gelezen.

Verder lezen?
Log in of maak eerst een gratis Mechaman-account ❯
Inloggen met uw Mechaman-account:

Wachtwoord vergeten? | Meld een probleem

Deel deze pagina via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Bekijk meer artikelen uit deze uitgave ❯❯