Al drie jaar worden de STW-trekkers van Kubota aan het werk gezet in het Nederlandse groen. De gebruikers zijn tevreden, vooral over de hydrostatische aandrijving die eenvoudig te bedienen is. ‘Iedereen kan erop rijden.’
Galabau 2015. Dat was de beurs waar de Japanse fabrikant Kubota de vervanger van de ST-V-compacttrekkerserie voorstelde. Nieuwe looks, iets meer vermogen en een andere naam. De STW-serie was geboren. Anno 2018 zijn alle drie de modellen nog steeds verkrijgbaar, de STW 34, 37 en 40. Deze varianten zijn, zoals te verwachten, voorzien van een driecilinder Kubota-motor. De STW 34 levert 24,9 kW (33,9 pk), de STW 37 27,3 kW (37,1 pk) en de grootste variant heeft 28,7 kW (39 pk). De trekkers voldoen aan de Euro 3B-emissieeisen. De trekkers zijn uitgerust met een traploze hydrostatische aandrijving met drie groepen. En dat verklaart misschien wel de populariteit van deze machines. Want met twee rijpedalen wissel je snel van rijrichting en bijremmen is zelden no...