Schone diesel

Uit Tuin en Park Techniek nummer 3 - juni 2016 - Tekst en foto’s Wilbert Beerling - Proefrit

De diesel-zeroturnmaaier IS2500Z van Ferris wordt vervangen door de IS2600Z en krijgt een evenknie met benzinemotor: de IS2100Z.

In de VS worden erg hoge eisen gesteld aan de emissies van kleine dieselmotoren. Zodoende zijn gas en benzine daar de meer gebruikte brandstoffen. Wil een fabrikant er toch een diesel verkopen, dan moet de emissie omlaag. Voor motoren tot 19 kW (24 pk) hoeven de emissies echter in mindere mate omlaag dan bij zwaardere motoren. Kortom, gebruikt de fabrikant een lichtere motor, dan mag er per vermogenseenheid meer emissie zijn. Boven de 19 kW is het behalen van de eisen dus ingewikkelder. Met zijn Yanmar-dieselmotor, die had de Ferris IS2500Z ook, voldoet de IS2600Z aan Tier 4 Final, zoals de laatste emissietrap in Amerika wordt genoemd. Maar niet voor niets kiest Ferris ook voor een evenknie met de Vanguard 810 EFI-bezinemotor van moederbedrijf Briggs & Stratton. Deze levert namelijk 21 kW (28 pk) en kost aanzienlijk minder. Met verwachte draaiur...

U heeft het éérste deel van een artikel uit het vakblad gelezen.

Verder lezen?
Log in of maak eerst een gratis Mechaman-account ❯
Inloggen met uw Mechaman-account:

Wachtwoord vergeten? | Meld een probleem

Deel deze pagina via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Bekijk meer artikelen uit deze uitgave ❯❯