Strijd tegen namaak

Uit Tuin en Park Techniek nummer 8 - december 2012 - Tekst: Wilbert Beerling – Foto’s: Wilbert Beerling en Stihl - Proefrit

Namaak kost merkfabrikanten van gedragen motorgereedschap handen vol geld. Daarnaast bestaat het risico dat de nepproducten het zorgvuldig opgebouwde imago van een merk in korte tijd te gronde richten. Het verhaal over de strijd van Stihl versus Still, Stiil en Slihl.

Grote fabrikanten steken fortuinen in productontwikkeling. Mede daardoor dragen hun producten het imago van betrouwbaarheid, degelijkheid en kwaliteit. Niet alleen professionele gebruikers hebben – misschien onbewust – een voorkeur voor bepaalde kleurencombinaties, dat geldt ook voor particulieren. Dat kan het roodgrijs van Honda zijn, het oranjewit van Stihl of het turkoois van Makita. Dat een merkproduct makkelijker verkoopt dan een vaag Chinees of Russisch merk, dankt de fabrikant aan jarenlang goede gebruikers­ervaringen. Een nieuwe fabrikant die claimt dezelfde kwaliteit te leveren als bekende merkfabrikanten kan zijn borst nat maken. Voordat een naam is gevestigd, moet er nog wel wat gebeuren.

...

U heeft het éérste deel van een artikel uit het vakblad gelezen.

Verder lezen?
Log in of maak eerst een gratis Mechaman-account ❯
Inloggen met uw Mechaman-account:

Wachtwoord vergeten? | Meld een probleem

Deel deze pagina via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Bekijk meer artikelen uit deze uitgave ❯❯