Van diesel naar waterstof – Allemaal aan de H2

Uit Tuin en Park Techniek nummer 3 - april 2019 - Jasper Lentz - Achtergrond

Holthausen Clean Technology in Hoogezand bouwt machines met een dieselmotor om naar waterstofvoertuigen. Als het aan Max Holthausen ligt, wordt waterstof de meest gebruikte brandstof in tuin- en parkmachines.

Rijd een voertuig met een diesel­motor de werkplaats binnen van Holthausen Clean Technology in Hoogezand (Gr.). En voor je er erg in hebt kun je dezelfde machine weer naar buiten rijden. Maar nu loopt het voertuig op waterstofgas. “We zijn nu bezig met een werktuigendrager, een LM Trac van de gemeente Groningen”, vertelt waterstof­engineer Max Holthausen, die het bedrijf leidt dat zijn overgrootvader bijna 75 jaar geleden heeft opgericht. “We halen het diesel­blok eruit, de hydrostaat blijft zitten. Op die hydrostaat bouwen we een elektromotor en een fuel cell die waterstofgas en zuurstof omzet in stroom.”

U heeft het éérste deel van een artikel uit het vakblad gelezen.

Verder lezen?
Log in of maak eerst een gratis Mechaman-account ❯
Inloggen met uw Mechaman-account:

Wachtwoord vergeten? | Meld een probleem

Deel deze pagina via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Bekijk meer artikelen uit deze uitgave ❯❯