Mechanische of hydraulische parallelgeleiding

Uit Veehouderij Techniek nummer 4 - juli 2014 - - Achtergrond

De constructie van de frontlader is sinds de jaren tachtig grofweg hetzelfde. Maar hydraulische parallelgeleiding van het werktuig heeft dikwijls plaatsgemaakt voor een systeem met stangen. Uitzondering is MX. Deze Franse fabrikant houdt vast aan hydraulische geleiding en monteert extra cilinders om het verlies aan hefkracht te compenseren.

De frontlader is bij de aankoop van een nieuwe trekker een redelijk betaalbare krachthulp. Een doorsnee voorlader kost vaak niet meer dan 10.000 euro. Dan moet hij nog wel gemonteerd worden en worden voorzien van aanbouwdelen. Enkele trekkerfabrikanten, waaronder Fendt, John Deere en Kubota bouwen zelf frontladers. Maar dikwijls kopen de fabrikanten de voorladers in bij gespecialiseerde fabrikanten. Wereldmarktleider is Alö. Het Zweedse bedrijf bouwt de Quicke- en Trima-voor­laders. MX is de belangrijkste concurrent van Alö, maar er zijn tientallen fabrikanten. Denk aan Manip, Hauer en Hydrac. Frontladerfabrikanten bieden hun domme krac...

Verder lezen?
Log in of maak eerst een gratis Mechaman-account ❯❯
Inloggen met uw Mechaman-account:

Wachtwoord vergeten? | Meld een probleem

Deel deze pagina via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Bekijk meer artikelen uit deze uitgave ❯❯