Favoriet

Bedrijven

New Holland-dealers het meest tevreden

Van alle trekkerdealers in Nederland, zijn de New Holland dealers het meest tevreden over hun merk en de fabrikant. Dat blijkt uit het Tevredenheidsonderzoek dat COM, de overkoepelende organisatie van de mechanisatiebedrijven, liet uitvoeren. Vorig jaar waren de dealers van John Deere nog het meest tevreden.

Over het algemeen is het vertrouwen van Nederlandse trekkerdealers in hun merk, product, importeur en fabrikant licht gestegen ten opzichte van 2011. De New Holland dealers zijn het afgelopen jaar blijer geworden met hun merk, zo blijkt uit de enquête. De beoordeling ligt met 15,8 punten, 2,3 punt hoger dan in 2011. Daarmee is het de grootste stijger voor wat betreft dealertevredenheid. De score ligt 1,5 punt hoger dan de gemiddelde dealertevredenheid dit jaar.Het voornaamste aandachtspunt van 2011, de after sales, wordt door de dealers nu als erg goed beoordeeld. De ‘Verkoopondersteuning bij inruiltrekkers’ is dit jaar het voornaamste verbeterpunt.

Fendt houdt beste imago

Wat betreft dealertevredenheid volgt John Deere de nummer een op de voet met 15,6 punten. John Deere (2) presteert weliswaar gemiddeld iets beter, maar het merk houdt de eerste plek van 2011 niet vast. De ‘Relatie merk/dealer’ blijft een aandachtspunt, maar ‘Respect voor uw status als zelfstandig ondernemer’ is fors gestegen. Fendt is derde maar heeft nog steeds het beste imago. Ook de beschikbaarheid van trekkerswordt door de dealers weer beter beoordeeld, net zoals de promotieondersteuning. Verbeterpunten zijn er ook. Met name in de relatie met management, importeur en fabrikant.

MF stijgt

Opmerkelijk is de score die de Massey Ferguson-dealers aan hun merk geven. Het merk ging 1,8 punt omhoog ten opzichte van vorig jaar, toen het in de onderste regionen bungelde. Vooral de thema’s ‘Verkoop van trekkers’ en ‘Promotieondersteuning’ ontvangen waardering van de dealers.
Steyr (5) wint veel op het onderdeel ‘Relatie merk/dealer’. Ook het onderdeel ‘Scholing’ is  aanzienlijk geklommen in waardering.
Case IH (6) doet het wederom goed in de relatie met merk/dealer. Minder goed scoort het merk op ‘Merk en imago’; vooral qua vernieuwing en ontwikkeling missen dealers duidelijkheid.
Claas (7) boekt vooruitgang in ‘Merk en imago’. Ondanks flinke groei binnen het thema ‘Administratie en betalingsvoorwaarden’ scoort het merk hier nog relatief laag.

Valtra, Deutz-Fahr, McCormick en Landini in onderste regionen

Valtra (8) is een van de twee merken met een lichte lagere totale beoordeling. Dit komt vooral terug in de ‘Automatisering ondersteuning’ , de ‘Relatie merk/dealer’ en de ‘Winstgevendheidbijdrage’.  Dealers vinden wel dat het imago van Valtra beter is geworden.
Deutz-Fahr (9) presteert flink lager in de ogen van de dealers. Negatieve uitschieters betreffen de betrouwbaarheid van het merk, de beschikbaarheid van trekkers en de wachttijd bij garantievergoedingen.
De Argo Groep (10) sluit met de merken Landini en McCormick wederom de rij, maar ze heeft wel iets gewonnen ten opzichte van 2011. Voornaamste plussen zitten in betrouwbaarheid van het merk, de geschiktheid en beschikbaarheid van trekkers en onderdelen en de vergoeding van garantiekosten. Het vertrouwen tussen verantwoordelijken en de dealer daalde licht.