Opslaan

Algemeen

‘Kentekenplicht voldoet nog niet aan alle voorwaarden’

LTO Nederland blijft hameren op een aantal randvoorwaarden die volgens de landbouworganisatie aan de invoering van de kentekenplicht verboden zouden moeten worden. Daarbij doelt LTO op bijvoorbeeld een verhoging van de maximumsnelheid tot 40 km/u en toegang tot wegen waar trekkers nu niet mogen rijden.

LTO Nederland is van mening dat een aantal  randvoorwaarden aan de invoering van de kentekenplicht verbonden zouden moeten worden. Daarbij doelt LTO op bijvoorbeeld een verhoging van de maximumsnelheid tot 40 km/u en toegang tot wegen waar trekkers nu niet mogen rijden.

Minister Schultz berekende eerder dat de kosten voor boeren en tuinders zo’n 48 miljoen euro zouden bedragen. Nu blijkt dat het aantal voertuigen waar het om gaat de helft te laag is ingeschat. Om te voorkomen dat de kosten nog veel hoger uitkomen wil de minister de regeling vereenvoudigen. Zo hoeven bestaande voertuigen niet gekeurd te worden. Dat betekent dat zowel de inschrijving als de tenaamstelling relatief eenvoudig digitaal kan plaatsvinden. Bovendien hoeven oudere voertuigen niet voorzien te worden van kentekenverlichting. Schultz vindt ook dat één kenteken aan de achterzijde van het voertuig volstaat. Al deze maatregelen samen brengen volgens haar de uitvoeringskosten terug naar 31,5 miljoen euro. Per land- of tuinbouwbedrijf komt dat uit op ongeveer 450 euro.

LTO Nederland meldt dat het de noodzaak en het nut van een verplichte kentekening niet inziet. ‘Wij blijven tegenstander van een verplicht kenteken voor trekkers en landbouwvoertuigen’,  vertelt LTO-bestuurder Herman van Ham. Als het toch wordt doorgezet, voelt LTO zich ervoor verantwoordelijk dat de kentekening zo weinig mogelijk negatieve gevolgen voor de ondernemers heeft. (AgriHolland / LTO)

Nieuwsbrief MechamanWekelijks bedrijfsnieuws uit de mechanisatiesector