Opslaan

Transport

Minister wil trekkerkenteken toch snel invoeren

Verkeersminister Schulz van Haegen, wil het trekkerkenteken toch invoeren. Dat moet omdat Nederland anders te laat aan de Europese eisen voor een APK keuring voor snelle trekkers voldoet. En dat kan wel eens boete opleveren, zegt ze. Ze dient het wetsvoorstel binnenkort weer in.

Vorig jaar verwierp de Kamer het voorstel om trekkers te kentekenen. Omdat Nederland aan een Europese eis moet voldoen waarin gesteld wordt dat alle trekkers die sneller kunnen rijden dan 40 km/h vanaf 20 mei 2018 periodiek gekeurd moeten worden, komt Schulz toch weer met haar wetsvoorstel op de proppen. Immers, voor handhavers zoals de politie moet duidelijk zijn of deze trekkers ook daadwerkelijk aan de regels voldoen. Zijn de trekkers niet gekentekend, dan is dat niet te zien aan de buitenkant, zo stelt ze. Dat en de hoge kosten van zo’n registratiesysteem voor een beperkt aantal trekkers, is dan ook de reden dat ze een beperkte registratieplicht, zonder kenteken, verwerpt. ‘Zonder kentekening is er geen verbeterde verkeershandhaving op snelheid en verzekeringsplicht te verwachten’, zo schrijft ze in haar brief aan de Tweede Kamer. Daar komt nog bij dat Van Haegen verwacht dat de Europese Commissie niet akkoord gaat met enkel een registratieplicht.

Ze wil dan ook alle 270.000 trekkers niet alleen laten registreren maar ook meteen laten voorzien van een kenteken. De landbouw mag de kosten betalen. Een idee dat de Kamer eerder verwierp omdat de kosten van deze kentekenplicht voor de sector te hoog zouden worden. Immers ook niet APK-plichtige trekkers – die trekkers die geen 40 km/h kunnen rijden – moeten dan geregistreerd worden en krijgen een kenteken.  ‘Ik ben mij er van bewust dat uw Kamer het wetsvoorstel kentekening LBT’s heeft verworpen, maar gelet op de nadelen van een alternatief registratiesysteem en de brede wens van de partijen in het veld voor kentekening heb ik het voornemen het wetsvoorstel LBT’s opnieuw in te dienen’, schrijft ze. Dan zou ze ook de rijsnelheid van trekkers op te hogen naar 40 km/h. Want zonder kenteken zien de wegbeheerders het niet zitten dat trekkers zo snel zouden rijden.

Nieuwsbrief MechamanWekelijks bedrijfsnieuws uit de mechanisatiesector