Anthony van der Ley, CEO van de Duitse machinefabrikant Lemken en voorzitter van de Cema, de Europese organisatie van landbouwmachineproducenten, geeft aan dat de consequenties van een Brexit, en met name een harde Brexit, groter zijn dan je op eerste gezicht zou denken.
Transport gestopt
Het bedrijf heeft het transport van machines naar het land is al gestopt. “Die zouden pas na de Brexit binnen komen.” Om te voorkomen dat Britse boeren geen Lemken machines meer zouden kunnen kopen gedurende het seizoen, heeft het bedrijf de afgelopen maanden – sinds oktober vorig jaar – al grote hoeveelheden machines naar zijn Engelse dealers verscheept. Zij verdubbelden zo hun voorraad. Datzelfde geldt voor onderdelen. Die zijn dus al in het land voor het geval de export en import vertraging op gaat lopen door het ontbreken van de juiste transportafspraken tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk op het moment dat de Brexit een feit is op 29 maart. “Het kan zeker drie tot zes maanden duren voor die duidelijkheid er wel is.”Lemken verkocht daarom machines aan zijn Engelse dealers, met de afspraak dat zij pas hoeven te betalen op het moment dat de machines verkocht worden. “Maar dat brengt een risico met zich mee. Want als de Engelse pond devalueert na de Brexit, blijven we met een flinke schadepost zitten”, zegt Anthony van der Ley, CEO van de Duitse machinebouwer. “Die waardedaling hebben we ook wel weer verzekerd. Het kost dus altijd geld.”
Hopen op het beste
CNH, het moederbedrijf van New Holland en Case IH, is een van de weinige trekkerfabrikanten met een fabriek in het Verenigd Koninkrijk. Het bouwt in het Engelse Basildon New Holland trekkers uit de T6 en T7-serie. De afgelopen maanden verhuisden al een groot aantal van de op voorraad staande trekkers naar het Europese vaste land. Daarnaast zijn trekkers uit de andere series als naar het Verenigd Koninkrijk gebracht, net zoals Lemken deed. “We hopen op het beste en bereiden ons voor op het slechtste”, zegt CEO Hubertus Mühlhäuser, die hoopt dat het niet tot een Brexit komt. Maar komt de Brexit er wel, dan weet het bedrijf hoe daar mee om te gaan. “We bereiden ons voor op een onrustige tijd. CNH is een wereldwijd bedrijf, we handelen dagelijks met alle werelddelen. We weten wat daar bij komt kijken en maken ons niet al teveel zorgen.”