Favoriet

Bedrijfsnieuws

Duitse machinemarkt goed voor 10 miljard euro

In Duitsland geproduceerde landbouwmachines zijn in 2021 voor het eerst in de geschiedenis goed voor een waarde van meer dan 10 miljard euro. Dat meldt brancheorganisatie VDMA.

In Duitsland geproduceerde landbouwmachines zijn in 2021 voor het eerst in de geschiedenis goed voor een waarde van meer dan 10 miljard euro. Dat meldt brancheorganisatie VDMA.

De brancheorganisatie verwacht in de Duitse machineproductie dit jaar een omzetstijging van 14 procent. VDMA-directeur Bernd Scherer: “Op Europees en mondiaal niveau gaat het met een omzetstijging van respectievelijk 10 en 12 procent ook goed.“ Aan het succes komt volgens Scherer voorlopig nog geen einde. “De fabrieken draaien op volle toeren en de huidige orderportefeuille staat gelijk aan een productieperiode van bijna zes maanden.“

Inhaalslag in Oost-Azië

Analysten van de brancheorganisatie zien dat de zogenoemde run op landbouwtechniek zich uitstrekt over bijna alle wereldwijde verkoopmarkten. China is een uitzondering, maar de VDMA verwacht dat de Oost-Aziatische markt in de loop van 2022 een forse inhaalslag maakt. In de Verenigde Staten, Japan en Europa, de grote markten als het gaat om landbouwtechniek, wordt de groeitrend die momenteel gaande is ook in het komende jaar voortgezet.

Onderdelentekorten en hoge grondstofprijzen

Het is overigens niet alleen maar rozengeur en maneschijn op de wereldwijde machinemarkt. Scherer: “Door onderdelentekorten komt op veel plaatsen het productieproces tot stilstand. En door de schaarste van staal heeft de industrie in sommige gevallen te maken met een kostenstijging van 95 procent. Er is zelfs sprake van een vervijfvoudiging van de inkoopprijzen voor microchips. Daarnaast zijn er problemen in de transport en logistiek. De belangrijkste knelpunten zijn capaciteit en de daardoor oplopende vertragingen.“ Volgens Scherer verwachten experts in de komende maanden de eerste tekenen van verbetering, vooral op de staalmarkt. Datzelfde zou gelden voor de transportsector, dat na een corona-dal langzaam weer op een normaal niveau komt.