Favoriet

Bedrijfsnieuws

Daarom stopt Claas met opraapwagens

De Duitse landbouwmachinebouwer Claas stopt nog dit jaar met de productie van de Cargos opraap- en silagewagens. De fabriek in Bad Saulgau, waar de fabrikant alle hooibouwmachines bouwt, gaat op de schop.

De Duitse landbouwmachinebouwer Claas stopt nog dit jaar met de productie van de Cargos opraap- en silagewagens. De fabriek in Bad Saulgau, waar de fabrikant alle hooibouwmachines bouwt, gaat op de schop.

Claas investeert de komende jaren ongeveer 40 miljoen euro in de fabriek in het Zuid-Duitse Bad Saulgau. In de fabriek bouwt Claas niet alleen de opraapwagens maar ook harken, maaiers, oprolpersen en maisbekken. De investering moet de fabriek vooral efficiƫnter maken. Zo neemt Claas nu al de infrastructuur op het terrein onder handen en knapt het de bestaande, 5.000 vierkante meter grote, fabriekshal op. Daardoor moet er meer ruimte beschikbaar komen voor het assembleren van machines. Daarna wil de fabrikant ook de energievoorziening aanpakken en vervolgens de logistiek en assemblage verder optimaliseren.

In de Claas-fabriek in Bad Saulgau bouwt de fabrikant ook de rijonafhankelijke Orbis-maisbekken.

Het is vooral de grote verwachte vraag naar grote machines die de herstructurering van de fabriek noodzakelijk maakt. Denk bijvoorbeeld aan de Orbis maisbekken die Claas ook in Bad Saulgau bouwt. De verkoop daarvan overstijgt de verwachtingen van de fabrikant. “We zien nog steeds dat de vraag naar professionele oogsttechniek toeneemt”, zegt Uli Nickol, het hoofd van Claas voederwinningsafdeling en tegelijkertijd de directeur van de fabriek in Bad Saulgau. Dat betekent ook dat de vraag naar brede maaiers, schudders en harken groeit. En ook die machines nemen in de fabriek steeds meer ruimte in beslag. Omdat de ruimte in de fabriek beperkt is, kiest Claas er dan ook voor om te stoppen met de productie van de Cargos opraap- en silagewagen.

Nog dit jaar stopt Claas met de productie van de Cargos opraap- en silagewagens in Bad Saulgau. Ze verdwijnen daarmee uit het programma van de fabrikant.

Dat de de vraag naar de Claas opraapwagens wereldwijd afneemt, helpt de fabrikant ook bij het maken van die keuze. Meer en meer veehouders en loonwerkers kuilen hun gras in met behulp van de hakselaar. Uiteindelijk zou dat, zo claimt Claas, betekenen dat de opraapwagen alleen nog maar interessant is voor een klein aantal boeren en loonwerkers, die vaak ook nog in een specifieke regio wonen. Dat maakt de productie van die wagens niet interessant genoeg voor het bedrijf. Binnen een paar maanden stopt Claas dan ook met de productie van opraap- en silagewagens. De vrijgekomen capaciteit en oppervlakte zal meteen in worden genomen voor de productie van de Orbis maisbekken. Begin deze maand gaf de Nederlandse Claas-importeur Kamps de Wild al aan dat het Bergmann opraapwagens gaat verkopen, nu Claas de wagens uit het programma neemt.