Favoriet

Bedrijfsnieuws

Vakbond en CNH weer aan tafel

Een gesprek tussen de top van CNH Industrial in de VS en de vakbond United Auto Workers afgelopen zaterdag heeft nog niet geleid tot een akkoord. Sinds 2 mei van dit jaar zijn circa 1.000 medewerkers van twee Amerikaanse fabrieken in staking. Wel zouden de gesprekken nog deze week worden hervat, meldt de site Equipment World.

Een gesprek tussen de top van CNH Industrial in de VS en de vakbond United Auto Workers afgelopen zaterdag heeft nog niet geleid tot een akkoord. Sinds 2 mei van dit jaar zijn circa 1.000 medewerkers van twee Amerikaanse fabrieken in staking. Wel zouden de gesprekken nog deze week worden hervat, meldt de site Equipment…

De laatste keer dat CNH de medewerkers een formeel aanbod deed, was 19 mei. Volgens de fabrikant was dat een eerlijk en billijk aanbod en een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het voorstel dat CNH de werknemers eerder had gedaan. CNH-topman Scott Wine geeft ook telkens aan dat hij de stakende medewerkers graag terug wil hebben in de fabrieken. 

Maar ook dit verbeterde aanbod kon de vakbond niet bekoren. Omdat het niet in de buurt kwam van de eisen van de stakers, legde de bond het aanvankelijk niet eens aan de leden voor. Inmiddels zijn deze voorstellen overigens wel met de medewerkers gedeeld. Wat de stakers vooral dwars zit, is dat de drastisch hogere kosten voor gezondheidszorg maar deels worden gecompenseerd door bescheiden loonsverhogingen. Ook de pensioenvoorzieningen vinden ze onder de maat. 

Om de fabrieken in Racine (Wisconsin) en Burlington (Iowa) draaiend te houden, heeft CNH al binnen enkele dagen na het uitbreken van de staking tijdelijke krachten ingehuurd. Aanvankelijk vreesden dealers voor een lagere productkwaliteit en dat de staking de levering van machines – die toch al ernstig is verstoord – nog verder zou frustreren. Inmiddels blijkt uit enquête van Ag Equipment Intelligence dat die zorgen wat zijn afgenomen.  

In de fabriek in Burlington worden onder meer voorladers en maaiborden gebouwd voor de CNH-merken Case IH en New Holland. De fabriek in Racine bouwt CNH onder meer de New Holland T8-modellen en de Case IH Magnum-trekkers. 

De staking bij de twee Amerikaanse CNH-vestigingen begon 2 mei, zeven maanden na een soortgelijke geschil tussen medewerkers en de top van John Deere. Die staking duurde uiteindelijk vijf weken en eindigde met een loonsverhoging van 10 procent en een verbeterde pensioenuitkeringen.