Favoriet

Bedrijfsnieuws

John Deere geeft klanten meer mogelijkheden om machines te repareren

Trekkerfabrikant John Deere heeft samen met de American Farm Bureau Federation (AFBF) een overeenkomst gesloten die het mogelijk maakt voor boeren en merkonafhankelijke mechanisatiebedrijven in de Verenigde Staten hun eigen machines te repareren. Dit is weer een volgend hoofdstuk in de soap rondom Right to Repair en John Deere.

Trekkerfabrikant John Deere heeft samen met de American Farm Bureau Federation (AFBF) een overeenkomst gesloten die het mogelijk maakt voor boeren en merkonafhankelijke mechanisatiebedrijven in de Verenigde Staten hun eigen machines te repareren. Dit is weer een volgend hoofdstuk in de soap rondom Right to Repair en John Deere.

Met deze overeenkomst, de zogeheten memorandum of understanding, stelt John Deere merkonafhankelijke mechanisatiebedrijven en boeren in staat om zelf machines te repareren. Met de overeenkomst zegt John Deere toe om de benodigde onderdelen en software met een “eerlijke en redelijke termijn en prijs” beschikbaar te stellen voor de klant. Er is alleen nog nergens vastgelegd wat een eerlijke en redelijke termijn en prijs inhoudt.

De AFBF zegt dat deze overeenkomst een oplossing is voor een langlopend probleem dat boeren hebben. Wel is de overeenkomst zo opgesteld dat het intellectuele eigendom van John Deere niet in gevaar komt. John Deere voegt daar aan toe dat deze overeenkomst de jarenlange inzet van het bedrijf, om klanten te voorzien van de diagnose-instrumenten en informatie die nodig is om reparaties aan hun machines uit te voeren, versterkt. Dit is een bijzondere opmerking, aangezien John Deere in 2022 meerdere rechtszaken heeft gehad omdat boeren niet zelf hun machines konden repareren. Deze rechtszaken waren aangespannen door groepen boeren omdat ze vonden dat John Deere de concurrentie beperkte door de diagnosesoftware en onderdelen alleen toegankelijk te maken voor merkdealers.