Favoriet

Bedrijfsnieuws

Deutz-Fahr weer terug op de Argentijnse markt

Trekkerfabrikant Deutz-Fahr doet zijn herintrede op de Argentijnse markt nadat het merk in 2001 het land verliet. Da meldt de Argentijnse website Maquinac.com

Trekkerfabrikant Deutz-Fahr doet zijn herintrede op de Argentijnse markt nadat het merk in 2001 het land verliet. Da meldt de Argentijnse website Maquinac.com

De aangestelde importeur is Gauss Landtechnik die de Deutz-Fahr trekkers naar Argentinië zal halen, maar ook importeur is van de merken Krone, Lemken, Pichon, Faresin en Mecalac. Voor de Argentijnse markt zullen alleen trekkers met vermogens van 25 tot 110 pk leverbaar zijn uit de 2W-serie, de 4E Keyline-serie, de Agroplus F/V/S-serie, de Agrolux-serie, de Agroplus F Keyline-serie en de Agroclimber-serie.

Lange historie in Argentinië

De geschiedenis van Deutz-Fahr in Argentinië gaat terug naar 1959 toen Deutz een fabriek in Argentinië opende en de dochteronderneming Deutz Cantabrica oprichtte om trekkers voor de Argentijnse markt te bouwen. De trekkers werden gebouwd onder zowel de Deutz als de Fahr naam. De eerste modellen behielden dezelfde typeaanduiding als de Europese modellen, maar al gauw kregen de in Argentinië gebouwde trekkers hun eigen typeaanduiding.

Hoewel Fahr als trekkermerk in 1962 in Europa verdween, werd het in Argentinië tot 1983 gehandhaafd. In 1963 bouwde Fahr enkele prototypes voor de Argentijnse markt en vier jaar later in kwam de Deutz A110 met een vermogen van 110 pk uit die ook als de Fahr D800 werd verkocht. Enkele Deutz A110 en Fahr D800 trekkers zijn later in Europa geïmporteerd.

Eind jaren 60 kwamen er weer nieuwe modellen op de markt met als topmodel de A144 die allemaal voor de Argentijnse markt waren ontwikkeld. In 1979 kwamen de Deutz AX80, AX100 en de AX120 op de markt die overeenkomsten hadden met de in Duitsland gebouwde DX-trekkers . In 1983 werden de trekkers verkocht onder de Deutz-Fahr naam en werd ook de DX160 als de AX160-S Turbo in Argentinië gebouwd. In 1990 breidde Deutz-Fahr de AX4-serie naar beneden en naar boven uit. De productie van de AX3.-serie stopte in 1992. Het topmodel van de AX4.-serie was de AX4.190 van 190 pk. In 1996 verkocht Deutz-Fahr de Argentijnse fabriek aan Agco en werd de productie van de AX4-serie gestaakt in 1997. In 1996 kwam de nieuwe Deutz-Fahr AX5.-serie op de markt. Die werd nog verkocht onder de Deutz-Fahr naam en later onder de Deutz naam omdat Deutz de motoren leverde.

In 2001 verdween het merk Deutz en werden de trekkers onder de merknaam Agco-Allis verkocht. De oude AX5.-serie modellen werden in 2001 vervangen door de nieuwe 6.-serie met als topmodel de 6.220 met een vermogen van 212 pk. In 2008 werden de trekkers vernieuwd en vervangen door de 6.A-serie die tot 2015 in productie bleef. De Argentijnse Agco fabriek werd in 2015 gesloten en de merknaam Agco-Allis verdween, om plaats te maken voor de in Brazilië gebouwde Valtra’s.