Favoriet

Bedrijfsnieuws

Bobcat geeft gas in de groenwereld

Tuin en Park Techniek sprak met Bobcat GME-accountmanager Erik Pelle van Inter-Techno en Inter-Rent-Technical-Service-directeur Berrie Boer over de veranderingen bij Bobcat en het opzetten van een dealernetwerk voor de jonge groentechniekdivisie van het merk.

Tuin en Park Techniek sprak met Bobcat GME-accountmanager Erik Pelle van Inter-Techno en Inter-Rent-Technical-Service-directeur Berrie Boer over de veranderingen bij Bobcat en het opzetten van een dealernetwerk voor de jonge groentechniekdivisie van het merk.

Inter-Techno distribueert al zeer lang schrankladers, verreikers en kranen van Bobcat. Het van origine Amerikaanse merk Bobcat is eigendom van de Zuid-Koreaanse multinational Doosan dat in de laatste jaren stappen heeft gezet om ook op het gebied van groentechniek een speler van betekenis te worden. Inter-Techno is nu ook distributeur voor Nederland van zeroturn-maaiers, compacttrekkers, verdichtingsmachines en gazononderhoudsmachines van Bobcat dat deze divisie flink geeft uitgebreid en verder wil vergroten.
Inter-Techno is samen met 123-machineverhuur, Inter-Rent-Technical-Service en Gencom onderdeel van de Inter-Rent groep. 123-machineverhuur telt inmiddels 15 vestigingen, aan vier daarvan in een vestiging van Inter-Techno gekoppeld. Namelijk in Apeldoorn, Zevenhuizen, Dronten en in Breda. Alleen Breda en Apeldoorn zijn verkoopkantoren. Inter-Techno is de importeur van Bobcat en Weycor Atlas, fabrikant van shovels en walsen. Gencom in Zevenhuizen van de generatoren, compressoren en lichtmasten van Doosan Portable Power.

Develon

Het Zuid-Koreaanse Doosan is de eigenaar van Bobcat. Doosan Infracore, dat zware constructiemachines maakte, shovels en kranen, is overgenomen door Hyundai. Hiermee verdwijnt de merknaam Doosan. Deze is vervangen door Develon. Het machinegamma van Doosan dat niet is overgenomen door Hyundai krijgt de naam Bobcat, ook heftrucks en mobiele aggregaten. Dat betekent dat er nu veel meer Bobcat-machinecategorieën op de markt komen.Minigravers met een gewicht boven vijf ton worden inmiddels ook door Bobcat zelf gebouwd, deze werden eerder van Doosan betrokken. Bobcat bouwt nu kranen tot een gewicht van acht ton in Tsjechië en de Verenigde Staten.

Groendivisie van Bobcat

Ground Maintanance Equipment, afgekort GME, is een nieuwe divisie binnen Bobcat, waaronder niet alleen bodem- en groenonderhouds- maar ook verdichtingsmachines (trilplaten) vallen. Die trilplaten komen overigens van het Zwitserse Ammann. Tot de GME-divisie behoren ook Bobcat-compacttrekkers die worden betrokken van Daedong, waar ook de Kioti tractoren en de Shibaura SX25 worden gebouwd. Bobcat levert in eerste instantie 3 series, het 1000-, 2000-, en 4000 platform. Ook de zero-turn- en stand-on-maaiers vallen onder de GME divisie, Bobcat is sinds 2019 eigenaar van het voormalige Amerikaanse Bob-Cat, door deze overname verwierf het ook specialistische zodenonderhoudsmachines die Bobcat onder de naam Ryan blijft verkopen. Deze behoorden tot dezelfde onderneming als voormalig maaierfabrikant Bob-Cat. Het gaat om onder andere doorzaaimachines, beluchters en verticuteermachines. Volgens Inter-Techno heeft Bobcat de ambitie om de GME-divisie nog verder uit te breiden.

Nieuwe dealerstructuur voor GME

Inter-Techno gaat de GME-productrange, die ook nog de L-serie kleine knikladers bevat, uitsluitend via dealers verkopen. Op dit moment werkt Erik Pelle aan het opzetten van een nieuwe dealerstructuur en is daarvoor op zoek naar geïnteresseerde dealers voor het volledige GME-gamma of desgewenst een deel ervan, voor wie bijvoorbeeld al compacttrekkers, minishovels, grasmaaiers of trilplaten in het pakket heeft.

Op zoek naar dealers voor volledige GME-gamma of een deel ervan

Van smid to Doosan

Bobcat kent een bewogen historie. De eerste Bobcat-lader werd in 1957 gebouwd door de gebroeders Keller, lokale smeden in Rothsay, Minnesota. Het bedrijf Melroe lijfde de Keller’s en hun aanvankelijk driewielige lader in. Nadat deze een vierde wiel kreeg en vierwielaandrijving, kon van de schranklader gesproken worden en ontstond de naam Bobcat. Naar de rode lynx, de katachtige, zo groot als een middelgrote hond, die ondanks zijn snelheid, zeer snel van richting kan veranderen.
In 1969 kocht Clark Equipment het merk Bobcat. In 1995 ging het naar Ingersoll Rand. In 2007 ging Bobcat over naar Doosan. In 2007 werd een nieuw Europees hoofdkantoor geopend in Tsjechië, waar Bobcat in Dobris in een overgenomen fabriek van Superstav minikranen bouwt. Eerder kocht het in Frankrijk de Sambron-verreikerfabriek.

Bobcat GME-accountmanager Erik Pelle van Inter-Techno en Inter-Rent-Technical-Service-directeur Berrie Boer

De Bobcat 2025-trekker.

Bestuurdersplatform en dashboard van de Bobcat 2025-trekker.