In de zomer van 2026 sluit Apollo Tyres de bandenfabriek in Enschede. Daar maakt de Indiase fabrikant ondermeer Vredestein-landbouwbanden. Het hele productieproces wordt overgebracht naar een in 2017 geopende Apollo-fabriek in Hongarije maar ook naar fabrieken in India.
Voor zo’n 500 medewerkers betekent de sluiting van de fabriek dat ze zonder werk komen te zitten. Vandaag, vrijdag 25 april, kregen zij te horen van de Europese commerciele topman van Apollo Tyres, Benoit Rivallant, dat ze hun baan verliezen. Het voornemen moet nog goedgekeurd worden door de ondernemingsraad, maar dat lijkt een kwestie van tijd, bevestigt Apollo Vredestein woordvoerder Ton Coppus. De verkooporganisatie blijft wel in Enschee gevestigd. Nicole Engmann, sectorleider industrie van vakbond CNV, zegt dat ze wist dat het niet goed ging met het bedrijf. “Maar deze mededeling is een keiharde klap. Iedereen is er kapot van. Er heerst nu grote verslagenheid onder de medewerkers. Ze hebben er de afgelopen jaren alles aan gedaan om een rampscenario zoals dit te voorkomen. Helaas blijkt nu dat dat niet genoeg was.”
Vraag naar landbouwbanden teruggelopen
In 2020 werd het personeelsbestand van de fabriek al gehalveerd van 1.200 naar 600 om het hoofd boven water te houden. De productie van banden was toen al deels overgeheveld naar Hongarije, waardoor er beduidend minder banden in Enschede werden gemaakt. Het bedrijf wilde de Nederlandse vestiging vooral gaan gebruiken voor de productie van de meer winstgevendere landbouwbanden. Maar net als de vraag naar landbouwmachines is ook de vraag naar landbouwbanden na de coronaperiode flink teruggelopen. De laatste tijden zouden er meer en meer medewerkers uit Hongarije en India naar Enschede zijn gekomen om de fijne kneepjes van de productie te leren. Vorige maand kondigde Apollo aan dat 60 tijdelijke contracten niet zouden worden verlengd en een deel van de productiewerkzaamheden werd niet meer 24 uur per dag uitgevoerd. De fabriek zou volgens verschillende regionale media niet rendabel meer zijn, ondermeer vanwege hoge energieprijzen, inflatie en gestegen lonen. Coppus onderschrijft dat en geeft aan dat de productiekosten de afgelopen vijf jaar verdubbeld zijn. CNV’er Engmann noemt de sluiting van de fabriek en de verhuizing van de productie naar het oosten van Europa een voorbeeld van de industriële leegloop in Nederland. “Wederom hebben hoge energiekosten en inflatie een rol gespeeld bij de beslissing om het productieproces naar een ander land te verplaatsen’, zegt ze. ‘En wederom verdwijnt er daarmee een hoop werkgelegenheid uit ons land.”
Geen producten schrappen
Apollo maakt in Enschede nu nog ondermeer banden voor personenauto’s, maar ook voor trekkers en landbouwkiepers. De komende tijd onderzoek Apollo naar welke fabrieken de productie van de verschillende producten worden overgebracht. Daarbij is het uitgangspunt dat er geen bandenmaten of series worden geschrapt. De fabriek blijf dit weekend dicht waarna de productie maandag weer hervat zou moeten worden.
Vredestein werd in 1908 opgericht. In 1910 produceert het bedrijf zijn eerste fietsband, in 191 volgt een band voor personenauto’s. In 1952 bouwt het samen met BF Goodrich een autobandenfabriek in Enschede. Tien jaar later fuseert het met de rubberfabriek Hevea. In 1971 wordt het bedrijf eigendom van het Amerikaanse BF Goodrich. In 2009 neemt het Indiase Apollo Tyres de fabrikant over waarna de bedrijfsnaam Apollo Vredestein wordt.