Favoriet

Achtergrond

Corona en de machineindustrie: ‘ongemakkelijk’

Als iets de gemoederen bezig houdt, is het wel het Corona-virus. Ook de landbouwmachinefabrikanten hebben er last van.

Zo wordt er minder vracht van en naar China vervoerd en containers staan door transportbeperkingen en personeelsgebrek nog op de kades van de Chinese havens. Aan het begin van februari zorgde dat mede voor bevoorradingsproblemen van Europese fabrikanten. JCB had een onderdelen tekort. Bij een kwart van de Chinese leveranciers van de fabrikant werd niet gewerkt. En degene die wel open gingen of bleven hadden leveringsproblemen. Daarom verkorte JCB de werkweek van de 4.000 medewerkers in Groot-Brittannië van 39 naar 34 uur. In de eerste week van maart kon de normale productie weer hervat worden. JCB-baas Graeme Macdonald ziet dat er verbetering is in de levering van onderdelen vanuit China, maar merkt ook bedreigingen vanuit Italie en Zuid-Korea. “We houden het goed in de gaten en nemen iedere maatregel die nodig is om ons bedrijf en de handel te beschermen.”

Agco reist niet meer

Datzelfde gebeurt ook bij andere wereldspelers. Landbouwmachinebouwer Agco bijvoorbeeld, heeft een fabriek in China. Niet in het gebied rondom Wuhan, maar in het 900 kilometer meer oostelijk gelegen Changzhou bij Shanghai. Francesco Murro, hoofd communicatie voor ondermeer Europa en het Midden-Oosten, geeft aan dat in de fabriek in China alle maatregelen die de Wereld Gezondheidsorganisatie WHO en de lokale overheid voorschrijft, worden genomen. Zo dragen de werknemers maskers, schudden geen handen meer en wassen hun handen regelmatig. Daarnaast mogen de Agco-werknemers niet meer naar China, Italië en andere besmette gebieden reizen. Vergaderen ze nu via het internet. “Ook de vergadering met toeleveranciers zijn geschrapt. Zelfs intern vergaderen doen ze via het internet. Agco is streng. Woont een van hun werknemers in een dorp waar iemand besmet is, dan mag hij niet naar het kantoor komen en moet thuis werken, ook als de werknemers zelf geen symptomen van griep heeft. In de Agco-fabrieken en kantoren kun je nog steeds samen koffie drinken of roken, maar alleen als je kunt garanderen dat er 1,5 meter ruimte tussen de mensen is. Het virus heeft ook effect op de MF Experience-tour. De tour zou in februari en maart door Italië reizen. Maar die is afgelast. Ook in andere landen wordt de tour geschrapt. “In die delen van Europa waar het virus niet is, gaat de tour wel gewoon door. Afgelaste bijeenkomsten verplaatsen we naar later dit jaar.”

Ongemakkelijk, maar draaglijk

Argo Tractors met een fabriek in het Noord-Italiaanse Fabricco, levert gewoon trekkers produceren en afleveren. “Er is geen enkele reden tot paniek”, geeft Antonio Salveterra, marketingbaas van het moederbedrijf van Landini en McCormick aan. “Toen onze regering begin deze week strengere regels afkondigde had dat veel impact op het prive-leven van de inwoners, maar niet op bedrijven.” De werknemers reizen nog steeds naar de fabrieken komen om trekkers te bouwen. En de eenmaal gebouwde trekkers, gaan ook nog steeds op transport naar de eindgebruiker. Salveterra merkte niets van problemen in de onderdelentoevoer. “We moeten gewoon rustig blijven en trekkers bouwen”, geeft Salveterra aan. “Deze hele periode is ongemakkelijk, maar draaglijk.”

Onrustige markten

In de tussentijd worden de financiële markten onrustig. De beurskoersen voor grote bedrijven maakten begin maart een grote val door. Had het aandeel CNH Industrial, het moederbedrijf van ondermeer New Holland, Case IH en Steyr begin januari nog een waarde van bijna 10 euro, aan het begin van de tweede week van maart daalde dat tot 7,23 euro. Een afname van iets meer dan 25 procent dus. Voor andere fabrikanten is dat niet anders. Agco’s daalde in diezelfde periode eveneens met bijna 25 procent. John Deere leek iets minder moeite te hebben op de beurs. Het aandeel daalde 11 procent in waarde. De grootste Amerikaanse machinebouwer had al rekening gehouden met tegenvallende resultaten als gevolg van het corona-virus. Het sloot eind januari een fabriek in het Chinse Tianjin, hoewel die op ruim 1.000 kilometer afstand van Wuhan ligt. Die fabriek is nu weer open. Ondertussen reserveert Deere 40 miljoen dollar extra voor luchtvracht. Het moet er voor zorgen dat er voldoende Chinese onderdelen beschikbaar zijn voor de Deere-fabrieken over de rest wereld. Ook zal het bedrijf iets minder machines afzetten in China. Met name in het grondverzet.

Afgelaste beurzen

In Europa heeft het virus impact op het dagelijkse leven. Grote bijeenkomsten worden afgezegd. In Nederland zijn de Bouw en Agri Vakdagen in Ede, die van 18 tot 20 maart plaats moesten vinden, niet door. De beurs is verplaatst naar oktober dit jaar. Ook de huisshow van het landbouwmechanisatiebedrijf Krone in het Duitse Spelle is afgelast. Hij stond gepland voor 13 tot en met 15 maart.