De tweede dag van de trip naar Japan is ingeruimd voor een persbijeenkomst op het hoofdkantoor van Kubota. Een van de vragen die op ieders lippen brandt, gaat over een nieuwe trekker-serie. Want wanneer komt er een trekker met een vermogen van meer dan 150 pk?
Het antwoord laat niet lang op zich wachten. De trekker zal er binnen twee tot drie jaar zijn, laat de baas van Kubota’s landbouwtak, Satoshi Iida, weten. Omdat geen enkele trekkerfabrikant het bedrijf aan Kubota wilde verkopen moeten de Japanners deze trekker wel zelf ontwikkelen. En dat doen ze dan ook. Stapje voor stapje. Hoe de trekker er uit ziet? De motor heeft Kubota al. Het is weliswaar een viercilinder, maar wel een met een inhoud van 6,1 liter. Daar moet gemakkelijk 200 pk uit te halen zijn. Maar voorlopig blijft het bij 175 pk.
ZF-transmissie
Het probleem blijkt echter de transmissie. Voor deze vermogensklasse heeft Kubota die nog niet in haar eigen pakket. Natuurlijk kunnen ze hem zelf ontwikkelen, maar dat duurt lang. Inkopen is gemakkelijker. Daarom kijkt Kubota richting de Europese transmissie-fabrikant ZF. Niet alleen voor een powershift-transmissie maar ook voor de traploze Eccom-bak, geeft een medewerker van het bedrijf aan. Hij is ook wat duidelijker over het tijdstip van introductie. Eind 2014 zijn de eerste trekkers klaar, in 2015 zijn ze te koop.De trekker is dan ook voorzien van Isobus, zodat de trekker en de machines er achter gemakkelijk met elkaar kunnen communiceren. Daarvoor gebruikt de trekkerbouwer de kennis van Kverneland. De machinefabrikant die het bedrijf vorig jaar overnam en een grote kennis heeft op het gebied van elektronica. Niet voor niets bezocht een Japanse delegatie begin dit jaar Nieuw-Vennep om daar de plannen van de nieuwe trekker te bespreken.
Produceren in Europa
Kubota is een voorstander van produceren in de regio waar het product wordt verkocht. Kijk maar naar de Verenigde Staten waar Kubota niet alleen trekkers maar ook transporters en andere kleine machines voor de Noord-Amerikaanse markt bouwt. Of er ook een trekkerfabriek in Europa komt? Iida: ‘Dat onderzoeken we nog.’