Kubota is een van de grootste dieselmotorenfabrikanten van motoren onder de 100 pk-grens in de wereld. Begin dit jaar bouwde het de vier miljoenste krachtbron. Ze vinden hun weg naar machinebouwers en Kubota gebruikt ze zelf in de eigen machines.
Kubota is er trots op. De baas van de Tsukuba-fabriek, een bij de Japanse hoofdstad Tokio, laat een grafiek zien. Bovenaan prijkt zijn bedrijf, Als je rangschikt op productie van dieselmotoren voor de industrie bouwt Kubota de meeste. Het getal is indrukwekkend. Het bedrijf bouwde in 2011 namelijk meer dan 300.000 motoren van minder dan 100 pk. Daarna komt de rest. Yituo Lanyang, Sandoung, Perkins, Zhaijiang Siffang, Changchai… Bekijk je het totale aantal gebouwde dieselmotoren, dus inclusief dieselmotoren die ook in personenauto’s en vrachtwagens worden gemonteerd, dan zie je dat Kubota op plaats nummer 7 komt. Na Renault, PSA, Fiat, Toyota, Volkswagen en Isuzu.
OEM-fabrikanten
In de Tsukuba-fabriek bouwt Kubota naast trekkers ook motoren. Van de totale Kubota-productie komt 40 procent uit deze fabriek. 25 procent komt uit Rinkai en de resterende 35 procent uit Sakai. Slechts 27 procent van de motoren zijn in de eigen machines terug te vinden. Het zijn de zogenoemde OEM-fabrikanten die zorgen voor de grote aantallen. En dan vooral degenen die bouwmachines maken.
Robots
De motoren worden in elkaar gezet door 30 robots. Een imposant gezicht. Ze grijpen motorblokken, plaatsen carters, vliegwielen, krukassen, nokkenassen en zuigers. Ze zorgen ervoor dat het blok klaar is om afgebouwd te worden. Door mensen, dat wel. Uiteindelijk rolt er zo iedere 30 seconden een eenvoudige 3 cilinder-motor uit de fabriek. Over een wat ingewikkeldere 4 –cilinder doen de robots en de medewerkers 110 seconden…