Favoriet

Bedrijfsnieuws

Omzet Exel stijgt met 8,1 procent

De Exel Industries Group, het Franse moederconcern van onder andere de merken Agrifac en Hardi, heeft een prima eerste kwartaal achter de rug. De onderneming zag de omzet in het eerste kwartaal van boekjaar 2023-2024 stijgen met 8,1 procent tot ruim 200 miljoen euro.

De Exel Industries Group, het Franse moederconcern van onder andere de merken Agrifac en Hardi, heeft een prima eerste kwartaal achter de rug. De onderneming zag de omzet in het eerste kwartaal van boekjaar 2023-2024 stijgen met 8,1 procent tot ruim 200 miljoen euro.

Vooral de tak die zich bezighoudt met de bouw van bietenrooimachines (Holmer) heeft een periode met prima verkopen achter de rug: de omzet steeg met maar liefst 39 procent. Veel kopers hadden in verband met de moeizame levering van onderdelen de aankoop vorig jaar uitgesteld en daar profiteert de Exel Industries Group nu van. De bietenrooiers werden vorig jaar vooral goed verkocht in Oost-Europa. In het afgelopen kwartaal verkochten de machines in Frankrijk, West-Duitsland en Polen goed.  

De veldspuitendivisie boekte ook een winst, maar met 2,1 procent was de omzetgroei van deze divisie beperkt. Deels wordt die beperkte winst ten opzichte van het eerste kwartaal van boekjaar 2022-2023 veroorzaakt door een sterke inhaalslag destijds. Toen konden voor het eerst weer volop machines uitgeleverd worden. Nu worden de verkopen weer ietwat gefrustreerd door verstoringen in de logistiek, meldt de Exel Industries Group. Daardoor lopen vooral de levertijden naar Australië en Noord-Amerika op. 

Voor de komende periode is de onderneming positief gestemd. De inkomens van Amerikaanse boeren liggen weliswaar iets lager dan vorig jaar, maar hoger dan gemiddeld in de jaren ervoor. Bovendien lijken de rentetarieven zich wat te stabiliseren en de orderportefeuille is goed gevuld. Wel maakt het bedrijf zich zorgen over de situatie in de Rode Zee en de gevolgen die dat zal hebben op logistieke kosten en beschikbaarheid van onderdelen.